Otsikko
Etsin An der schönen blauen Donau -kappaleesta sellaista äänitettä, jonka esitys olisi tallennettu ennen vuotta 1964. ELi CD voi siis toki olla julkaistu tämän…

Kysytty

Etsin An der schönen blauen Donau -kappaleesta sellaista äänitettä, jonka esitys olisi tallennettu ennen vuotta 1964. ELi CD voi siis toki olla julkaistu tämän jälkeen, kunhan levyllä käytetty alkuperäinen äänite kyseisestä kappaleesta olisi yli 50 vuotta vanha. Osaisitteko auttaa?

Kirjastojen hakupalveluista ei useinkaan löydy kuin äänilevyn julkaisuvuosi, joten en pysty rajaamaan hakuani löytääkseni oikeaa levyä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tavoitteena lienee siis löytää Straussin tekijänoikeudellisesti vapaasta sävellyksestä esitys, joka on myös ehtinyt tekijänoikeudellisesti vapaaksi. Lakihan muuttui marraskuussa siten, että entinen 50 vuotta pidentyi 70 vuodeksi. Sitä ei kuitenkaan sovelleta taannehtivasti, joten vuotta 1964 vanhemmat äänitykset ovat tältä osin vapaita.

Syynä siihen, ettei kirjastojen tietokannoissakaan yleensä ole alkuperäistä levytysvuotta, on yksinkertaisesti tiedon puute. Monen vanhemman levytyksen kohdalla tämä tieto on pysyvästi kadonnut ja vielä useamman kohdalla julkaisija ei ole tietoa vaivautunut levyn tietoihin lisäämään. Siksi vain osa levytyksistä pystytään kohtuullisella vaivalla täsmentämään ajallisesti.

HelMet-tietokannassa on kaksi keinoa löytää näitä kokonaan vapaita levytyksiä. Kokeiluluonteisesti olen lisännyt termejä COPVAPAA ja TEOSTOVAPAA sellaisiin tietueisiin, jotka ovat yksiselitteisesti käyttövapaita. Lisäksi hakuja voi rajata asiasanalla "historialliset äänitteet" ja tutkia sitten, mitä se kyseisen äänitteen kohdalla tarkoittaa. Joskushan vain jokin levyllä oleva äänitys on vapaa ja muut eivät.

Jälkimmäisellä menetelmällä löysin HelMet-tietokannasta seuraavat tekijänoikeudellisesti vapaat Tonava kaunoisen äänitteet (linkit vievät suoraan kyseisen levyn tietoihin):

http://luettelo.helmet.fi/record=b1742638~S9*fin (Karajan 1940-luvulla, orkesteri)
http://luettelo.helmet.fi/record=b1747306~S9*fin (Miliza Korjus ja orkesteri eli ei puhdas soitinversio)
http://luettelo.helmet.fi/record=b1460034~S9*fin (Rosa Ponsella ja orkesteri, eli myös tässä laulettu versio)
http://luettelo.helmet.fi/record=b1483889~S9*fin (Moriz Rosenthal, piano eli ei orkesteriversio)

Vuosikymmenillä rajaten löytyi lisäksi tällainen:
http://luettelo.helmet.fi/record=b1236817~S9*fin (Juan Esquivel, orkesteri)

Muitakin versioita kokoelmassa voi olla, mutta niiden löytäminen vaatisi aika paljon työtä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto