Otsikko
Oletetaan, että henkilö B on henkilön A jälkeläinen. Eikö silloin ole turhaa tähdentää, että B on A:n jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa?

Kysytty

Oletetaan, että henkilö B on henkilön A jälkeläinen. Eikö silloin ole turhaa tähdentää, että B on A:n jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanaikirjan mukaan sanaa jäkeläinen käytetään lapsesta, lapsenlapsesta jne.:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

Näin ollen  ilmaus "suoraan alenevassa polvessa" tosiaan toistaa saman asian ja on tarpeeton lisä. Ehkä ilmauksen merkitys ei ole kaikille selvä ja puhuja on halunnut varmistaa asian.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hyvä, kun joku tietää. Esim. tv-sarjassa Pimeä historia/Yle puhutaan alenevan polven esi-isistä 1700-luvulla, kun kertoja itse elää nykyaikaa. Johtuneeko siitä, että ihminen on itsetärkeä eikä haluaisi ajatella itsensä olevan "alenevaa polvea".