Olen yrittänyt päästä runouteen sisään, mutta viipyilevyys ei ole juttuni (vaikka fragmentaarisuus ja ylipäätään lyhyt kerronta taas ovat). Voisitteko…

Kysytty

Hei!

Olen yrittänyt päästä runouteen sisään, mutta viipyilevyys ei ole juttuni (vaikka fragmentaarisuus ja ylipäätään lyhyt kerronta taas ovat). Voisitteko suositella runoutta, joka olisi aggressiivista, mieluiten myös temmoltaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi tapa lähestyä runoutta voisivat olla rocklyriikat. Voitte hakea näitä runoja verkkokirjastossammekin käyttäen asiasanaa: roclyriikka.

Tässä pari esimerkkiä rocklyriikasta ja runokirjoista, mitä kirjastostammekin löytyy:

Jim Morrisonin:Jumalat & Uudet olennot. Teoksen kuvausteksti on tämänlainen:

The Doorsin legendaarisen laulajan runokokoelma ensi kertaa suomeksi. Jim Morrisonin intensiiviset sanoitukset kiehtovat yhä samalla voimalla kuin The Doorsin perustamisen aikaan tasan 40 vuotta sitten. Runoissaan Liskokuningas sieppaa aikansa hengen kiihkeiksi kuviksi, jotka huokuvat hurmaa ja tuskaa. Shamanistinen rocklyyrikko ottaa lukijansa mukaan tutkimusmatkalle elämän esiripun taakse.

ja tässä toinen esimerkki, PELLE Miljoona, Eetos goes paatos. - 1. p.

Punk-legenda Pelle Miljoonan 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi julkaistava teos sisältää kuusikymmentä laululyriikkaa taiteilijan lähes neljäkymmentä vuotta kestäneen uran varrelta. Kokoelmaan valitut tekstit kertovat intohimosta, valosta ja tunteen palosta Ne ovat tarinoita maailman hulluudesta, oudoista kohtaamisista ja koskettavista ihmiskohtaloista. Säkeitä lähdöistä, paluista ja rakkaudesta. Tekstejä Tellukselta. Kokoelma ei sisällä artistin kaikkein suosituimpia lauluja, hittejä, sillä useimmat meistä osaavat ne ulkoa. Sen sijaan teokseen on valittu monia taiteilijan itsensäkin unohtamia helmiä yli kolmensadan levytetyn laulun joukosta. Lisäksi teoksessa julkaistaan yksi uusi, missään aiemmin julkaisematon runoteksti. Pelle Miljoonan ajattelemaan ja tuntemaan kutsuvat säkeet koskettavat. Yhtä vahvasti luettuina kuin laulettuina.

Kannattaa tutustua myös Arto Mellerin lyriikkaan, jossa on temmoltaan agressiivista etenemistä. Lastenrunouden puolelta voisi suositella Laura Ruohosen runokirjoja Allakka pullakkaa, Yökyöpeitä sekä uusinta Tippukivitapausta.