Olen varannut pari kirjaa HelMetistä. Nyt toisen kohdalle on ilmestynyt eräpäivä 16-5-11, mitä tämä tarkoittaa? Eikö kohdalle pitäisi tulla odottaa noutoa tai…

Kysytty

Hei.
Olen varannut pari kirjaa HelMetistä. Nyt toisen kohdalle on ilmestynyt eräpäivä 16-5-11, mitä tämä tarkoittaa? Eikö kohdalle pitäisi tulla odottaa noutoa tai vastaavaa kun sen voi hakea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varauksen kohdalle tullut päivämäärä tarkoittaa sitä, että valitettavasti joku muu on ehtinyt lainata kirjan, jonka olet varannut, ennen kuin kirja on ehditty ottaa sinua varten hyllystä kirjastossa.

Kun teet jostakin teoksesta varauksen, varaus siirtyy johonkin hyllyssä olevaan kirjaan. Henkilökunta ei kuitenkaan ehdi reaaliaikaisesti napata kirjaa saman tien, kun varaus on tehty, joten toisinaan joku asiakas ehtii napata varatun kirjan. Silloin varaus siirretään jossakin toisessa kirjastossa vapaana olevaan niteeseen tai jos vapaita niteitä ei ole, varaus laitetaan seuraavaksi varausjonossa, jolloin sinulle tulee seuraavaksi palautuva nide. Kunhan kirja ehtii tulla sinulle, kirjan kohdalla tosiaan lukee omissa tiedoissasi ”Odottaa noutoa”.