Olen valmistumassa (tietojenkäsittelyn) tradenomiksi. Jos tämän jälkeen tahtoisin kirjastonhoitajan/kirjastovirkailijan pätevyyden, millaisia lisäopintoja…

Kysytty

Olen valmistumassa (tietojenkäsittelyn) tradenomiksi. Jos tämän jälkeen tahtoisin kirjastonhoitajan/kirjastovirkailijan pätevyyden, millaisia lisäopintoja minun tulisi suorittaa(ja missä)? Vai kokonaan uusi tutkinto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusi kirjastolaki sanoo yleisten kirjastojen henkilökunnan pätevyysvaatimuksista:
http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8050b29d

17 §
Osaaminen ja johtaminen

Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa,jollei tehtävän luonteesta muuta johdu. Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto,johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan.

Parhaiten löydät tietoa kirjastoalan koulutuksesta Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta:http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi
Sieltä saat myös tietoa, missä oppilaitoksissa alalle voi opiskella.
Koulutus jaetaan korkeakoulutason ja muun kuin korkeakoulutason koulutukseen. Kannattaa myös ottaa suoraan yhteyttä näihin oppilaitoksiin. He osaavat vastata, luetaanko nykyinen tutkintosi jollakin tavalla hyväksi kirjastoalan opinnoissa.