Teen esseetä toisesta maailmansodasta toipuvasta Suomesta, ja ajattelin laittaa sen otsikoksi "heikoilla jäillä". Kuvastaako tämä sanapari Suomen tilannetta…

Kysytty

Teen esseetä toisesta maailmansodasta toipuvasta Suomesta, ja ajattelin laittaa sen otsikoksi "heikoilla jäillä". Kuvastaako tämä sanapari Suomen tilannetta sodan jälkeisenä aikana, eli oliko Suomi "heikoilla jäillä", ja jos ei, löytyykö jokin parempi ilmaisu sen tilalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen sodan jälkeistä tilannetta on kuvattu monenlaisilla metaforilla. On vaaran vuosia ja karhun kainaloa. Mitä katsantokantaa edustat tai näkökulmaa haluat painottaa? Jos olet perehtynyt aiheeseen, voinet itse päättää onko tämä sopiva kielikuva. Esimerkiksi seuraavista verkostakin löytyvistä resursseista voisi löytyä tietoa turvallisuuspolitiikan näkökulmasta:

1 ääntä

Kommentit

Aika maanpuolustuspainotteinen vastaus. Täydentäisin listaa esimerkiksi
Ville Kivimäen ja Kirsi-Maria Hytösen vuonna 2015 toimittamalla kokoomateoksella "Rauhaton rauha: suomalaiset ja sodan päättyminen 1944-1950", joka käsittelee tätä ajanjaksoa monesta muustakin näkökulmasta:

https://vastapaino.fi/sivu/tuote/rauhaton-rauha/982261