Olen usein ajatellut tätä sitaattia ”Minkä tein, mun tehdä täytyi, mit’ en tehnyt, voinut en”.

Kysytty

Olen usein ajatellut tätä sitaattia ”Minkä tein,mun tehdä täytyi, mit’ en tehnyt, voinut en”. Oletin,että se on peräisin jostain Vänrikki Stoolin Tarinoiden runosta, mutta en sitä sieltä kuitenkaan ole löytänyt. Mistähän tuo lienee??

Vastaus

Vastattu

Sitaatti on Eino Leinon runosta Vaalin valta. Runo julkaistiin ensimmäisen kerran kokoelmassa Halla (1908).

Voit lukea runon Kansalliskirjaston digitoimista aineistoista.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1906773?term=VAALIN%20VALTA&term=vaalin%20valta&page=65

Runo on luettavissa myös Gutenberg-projektiin tallennetuista aineistoista:

http://www.gutenberg.org/ebooks/14724

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

itähän mahtaa tarkoittaa Eino Leinon Vaalin valta, voisko olla laajasti hyväksyttyä tai jonkun hyväksymää, vai jotain ihan muuta.
Niin hyvä oli tuo edellinen vastaus, tästä samasta runosta!

Runosta voisi päätellä, että se tarkoittaa valinnanvapautta, valtaa valita. Jonka runon puhuja sanoo puuttuneen itseltään ("minkä tein, mun tehdä täytyi, mit' en tehnyt, voinut en"), vaikka se muilla olisikin ollut ("Muilla olkoon vaalin valta, mull' ei ollut milloinkaan").

Vaali ja valinta ovat läheistä sukua toisilleen, ja esimerkiksi ruotsin kielessähän molemmista käytetään täysin samaa sanaa, val.