Otsikko
Olen unohtanut kirjan nimen ja kirjailijan. Sisällöstä muistan tämän verran: päähenkilö on teini-ikäinen poika, hänen isoveljensä on joutumassa vankilaan …

Kysytty

Hei, olen unohtanut kirjan nimen ja kirjailijan. Sisällöstä muistan tämän verran: päähenkilö on teini-ikäinen poika, hänen isoveljensä on joutumassa vankilaan (jostain pikkurikoksesta, ei mistään murhasta), tapahtuu kesällä. Poika asuu äitinsä kanssa, on melko yksinäinen. Kirjassa on aika ankea, elämään kyllästynyt tunnelma. Kirjailija on suomalainen.
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä Pirkko Saision Betoniyö? (Ilmestyi 1981, nyt elokuvan myötä uusi painos 2011) Siinä teini-ikäisen Simon isoveli Ilkka on menossa vankilaan ja äiti pyytää Simoa "olemaan veli veljelleen" ja pitämään tälle seuraa Ilkan viimeisinä päivinä vapaudessa. Simo kulkee hetken ihailemansa Ilkan mukana ja yrittää olla miestä mielestään. Naapuri tarjoaa Simolle viiniä ja yrittää jutella, mutta Simo on kuullut miehen olevan homo ja suhtautuu tähän hyvin torjuvasti. Lopussa käy aika ikävästi.

Pojat asuvat äitinsä kanssa ja kesän helle ja kaupunkimiljöö ovat olennainen osa tapahtumia.

Kuulostaisiko tämä tutulta?