Rakkausruno, jossa eräs säe alkaa kutakuinkin "sinä häiritset minun rauhaani"

Kysytty

Hei!

Olen tuloksetta yrittänyt löytää rakkausrunoa, jossa eräs säe alkaa kutakuinkin "sinä häiritset minun rauhaani"...

Osaisiko kirjastonhoitaja auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla ehkä Eeva Kilven esikoiskokoelmasta Laulu rakkaudesta ja muita runoja (1972) löytyvä runo, joka alkaa sanoin "Sano heti jos minä häiritsen"? Sen toisesta säkeistöstä löytyvä "vastaus" kuuluu: "Sinä et ainoastaan häiritse, / minä vastasin, / sinä järkytät koko minun olemustani."

Runo sisältyy myös Kilven valittujen ja koottujen runojen kokoelmiin Runoja 1972-1976 ja Perhonen ylittää tien : kootut runot 1972-2000 sekä useaan runoantologiaan, joista mainittakoon esimerkiksi Runo puhuu rakkaudesta (Kirjapaja, 1986) ja Tämän runon haluaisin kuulla. 2 (Tammi, 1987).