Nuoruudessani menehtyneen ystäväni kuolinilmoituksessa oli runo, jota olen nyt myöhemmin yrittänyt löytää. En muista siitä kuin pieniä pätkiä, mutta olisin…

Kysytty

Nuoruudessani menehtyneen ystäväni kuolinilmoituksessa oli runo, jota olen nyt myöhemmin yrittänyt löytää. En muista siitä kuin pieniä pätkiä, mutta olisin valtavan kiitollinen, jos saisin jostain runon kokonaisuudessan. Runo alkoi muistaakseni näin "Pimeässä halki öiden, ylös katsoin ikävöiden." Ja loppu oli kutakuinkin näin "Sain mä rintaan ...solen, tähtilinnan lapsi olen".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen runo on L. Onervan "Yölaulu" kokoelmasta "Kuilu ja tähdet" vuodelta 1949. Runo löytyy esimerkiksi L. Onervan runojen kokoelmista "Liekkisydän : Valitut runot 1904 - 1964" (toim. Hannu Mäkelä, Tammi, 2010) ja "Etsin suurta tuula: Valitut runot 1904 - 1952" (toim. Helena Anhava, Otava 1984).

Saat runon sähköpostiisi.

Lähteet:
L. Onerva: Liekkisydän (Tammi, 2010)
https://www.vaskikirjastot.fi/web/arena/welcome