Olen tuloksetta yrittänyt etsiä luotettavaa lähdettä, joka selittäisi sanonnan "Oma maa mansikka, muu maa mustikka" merkityksen. Maanomistuksen ja…

Kysytty

Hei!
Olen tuloksetta yrittänyt etsiä luotettavaa lähdettä, joka selittäisi sanonnan "Oma maa mansikka, muu maa mustikka" merkityksen. Maanomistuksen ja kaskikulttuuriin liittyvän metsämansikan kasvun kautta tätä usein selitetään, mutta onko selitys todenperäinen, ja mistä löytäisin varmistuksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanontaa selitetään tosiaan sillä, että mansikkaa kasvava kaski oli kaskeajan omaa maata ja mustikkaa ja puita kasvava metsä oli muiden käytettävissä.  Alla linkit kahteen sivustoon: ympäristökirjailija Juha Kuisman alustukseen  ja Seppo-Juha Pietikäisen blogiin Uudesta Suomesta:

https://www.juhakuisma.fi/lehtijutut/37

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sjphki/79873-oma-maa-mansikka-muu-maa-mustikka/

Varmistusta siihen, että selitys on oikea, ei valitettavasti löytynyt.

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sanonta onkin alunperin ollut pelkästään "oma maa mansikka". Senhän jokainen ymmärtää ilman sen kummempia selityksiä. Merkitys on suunnilleen sama kuin "oma koti kullan kallis". Ei siihen ole mitään lisäämistä. Itse kuulin lapsuudessa kotiseudullani juuri tätä alkuperäistä sanontaa käytettävän.
Harmillisesti siihen on pelkän rallattelun vuoksi lisätty tuo harhaan johtava toinen osa.