Otsikko
Olen tekemässä tutkimusta, jonka aiheena on steganografia. Kysyisinkin nyt Teiltä, että löytyykö aiheesta tietoa kirjoitetussa muodossa. Internetissä on kyllä…

Kysytty

Olen tekemässä tutkimusta, jonka aiheena on steganografia. Kysyisinkin nyt Teiltä, että löytyykö aiheesta tietoa kirjoitetussa muodossa. Internetissä on kyllä tietoa aiheesta, mutta tarvitsisin nyt tietoa kirjallisena.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihetta käsitteleviä tai ainakin sivuavia kirjoja löytyy muutama: Mäkelä, Kaisu: Digitaalinen vesileimaus ja steganografia. Oulun yliopsito 2000, Singh, Simon: Koodikirja: salakirjoitusten historia muinaisesta Egyptistä kvanttikryptografiaan. T 1999, Rajala, Katariina: Teosten suojaamisessa käytettävät tekniset suojakeinot ja niiden sääntely. Suomen tekijänoikeudellinen yhdistys 1998 ja Kerttula, Esa: Tietoverkkojen tietoturva. Edita 1999. Lehtiartikkeleita löytyy myöskin: Lehtimäki, Tapio: Tiedon naamiaiset: steganografia - piilota tietoa kuviin MikroBitti 4/2002, Lehtimäki, Tapio: Enigma - kaaoksen sinetöimä salaisuus: salakirjoituslaite, joka muutti maailman MikroBitti 1/2002, Hämäläinen, Pertti: Voiko salaisuuksiin luottaa? Tietokone 9/2001 ja Engdahl, Tomi: Salausmenetelmät ja -tekniikat Prosessori 4/2001. Lisää lehtiartikkeleita saa Aleksi-artikkelitietokannasta, jota voi käyttää kirjastoissa asiakasmikroilla. Samoin voi käyttää Linnea-tietokantaa, josta löytyy lisää kirjallisuutta (enimmäkseen englannin kielellä) asiasanalla salakirjoitus.