Otsikko
Voiko normaalilta näyttävä sähköposti olla silti salattu?

Kysytty

Saapunut sähköpostiviesti näyttää maallikosta täysin tavalliselta sähköpostilta liitteineen ja osoitteineen yms., voiko se silti olla salattu ulkopuolisten pääsyltä katselemaan ko. viestin sisältöä?

Sisällön arkaluontoisuuden vuoksi ko. viesti tulisi olla salattu.

Olen aiemmin avannut muussa yhteydessä ns.turvapostia; tämä ei näytä sellaiselta, eli saapuneen viestin voi lukea normaalin sähköpostiviestin tavoin,ilman erityistoimenpiteitä.

Vastaus

Vastattu

Sähköpostin voi salata myös muulla kuin turvaposti -menetelmällä. Avaamaton posti kuitenkin näyttää olevansa salattu esim. pienellä lukon kuvalla. Postin voi napsauttaa normaalisti luettavaksi, eikä sen avaaminen vaadi välttämättä tunnistautumista.

Jos sähköposti vaikuttaa suojaamattomalta, kannattaa asiasta huomauttaa lähettäjälle.

https://support.microsoft.com/fi-fi/office/s%C3%A4hk%C3%B6postiviestien-salaaminen-373339cb-bf1a-4509-b296-802a39d801dc tai https://support.google.com/mail/answer/7674059?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=fi

0 ääntä

Kommentit

Salatun viestin lähetys ja vastaanotto vaatii että osapuolet ovat toimittaneet jollain turvallsisella tavalla kumpikin oman salausavaimensa toisilleen ja muokanneet sähköpostiohjelman asetuksia sitä varten. Jos postin saaja ei ole tehnyt mitään salausasetuksia, saapuva posti ei voi ola salattua jos se on luettavissa. Lähettäjäparien viestien salauksen lisäksi on yleinen viestiliikenteen salaus, joka nykyään on yleensä käytössä kaikilla. Eli jos joku sieppaa tietoverkosta jotain satunaista datavirtaa, sähköposti ei siellä ole ihan sellaisenaan luettavassa muodossa.