Jos ei halua käyttää Googlen tai Microsoftin palveluita, niin mitä hakukoneita on olemassa ja mistä saa muualta ilmaisen sähköpostisoitteen?

Kysytty

Hei
Jos ei halua käyttää Googlen tai Microsoftin palveluita, niin mitä hakukoneita on olemassa ja mistä saa muualta ilmaisen sähköpostisoitteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytämissäni ilmaista sähköpostia koskevissa suosituksissa tarjotaan usein ensimmäisenä juuri joko Gmailia tai Microsoftin Outlookia. Vaihtoehtoja näille kuitenkin on myös olemassa: Taloustaito.fi -sivulla hyviksi havaituiksi sähköpostipalveluiksi mainitaan Tutanota sekä Meiliboxi.fi. Jälkimmäinen on lisäksi täysin kotimainen palveluntarjoaja. Tähän linkittämäni Tutanotan versio on kuitenkin myös suomenkielinen. Jos englanti sujuu, vpnMentor -sivuilla on linkattu muutamia lisävaihtoehtoja. Sivusto itsessään on suomenkielinen, mutta linkit avautuvat englanninkielisille sivuille. Sekä Taloustaito.fi -sivulle että vpnMentoriin on lisäksi kirjoitettu lyhyet arviot kustakin suositellusta sähköpostipalvelusta.

Ylen Digitreeneissä on mainittu joitakin vaihtoehtoisia hakukoneita, joihin sivulta löytyy myös linkit. Mukana on lisäksi ohjeet, kuinka voit vaihtaa oletushakukoneen toiseksi selaimessasi. Ylen sivuilla on vielä tiedonhakuun liittyvä artikkeli, jossa eri hakukoneita on vertailtu keskenään ja millaisia tuloksia kullakin hakukoneella saa: https://yle.fi/uutiset/3-11826652. Jos kaipaat kuitenkin edelleen lisää suosituksia, Somemestari.fi -sivuilta löytyy toinenkin lista hakukoneista: https://somestari.fi/hakukoneet/. Ne ovat osin samoja kuin Digitreeneissä tarjotut, mutta mukana on myös vähemmän tunnettuja vaihtoehtoja, joilla on tiettyjä erityisominaisuuksia. Kokeilemalla löydät varmasti itsellesi sopivimman vaihtoehdon.