Olen pähkinälle ja mantelille allerginen pescovegetaristi, ja pohdin merenelävien jättämistä pois ruokavaliostani. Olisiko siitä terveydellistä haittaa? Voiko…

Kysytty

Olen pähkinälle ja mantelille allerginen pescovegetaristi, ja pohdin merenelävien jättämistä pois ruokavaliostani. Olisiko siitä terveydellistä haittaa? Voiko niitä korvata muulla kuin pähkinöillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kasvisruokavalion voi koostaa monella eri tavalla, joten kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Se, onko jonkin tietyn ruoka-aineen poisjättämisestä terveydelle haittaa, riippuu siitä, mitä kaikkea muuta henkilö syö.

Kasvisruokavalion koostamisesta on tietoa esimerkiksi seuraavissa kirjoissa:

Gould, Merkka: Kasvissyöjäksi - miksi ja miten
Virtanen, Kaarina: Monipuolinen kasvisravinto

Allergisille suosittelen lisäksi ravintoasiantuntijan puoleen kääntymistä, jotta ruokavalio varmasti tulee tasapainoiseksi.