Pystynkö nyt varaamaan kirjat marraskuuksi?

Kysytty

Olen osallistumassa sähköturvallisuustutkintoon marraskuussa. Pystynkö tekemään varauksen tutkintomateriaaliin ns. etukäteen? Eli pystynkö nyt varaamaan kirjat marraskuuksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaski-kirjastoissa ei valitettavasti ole mahdollista varata teoksia ennalta määritellyksi ajanjaksoksi. Et esimerkiksi pysty varaamaan sähköturvallisuustutkinnon kirjoja itsellesi juuri marraskuuksi. Varattu teos toimitetaan asiakkaan valitsemaan kirjastoon heti, kun teosta on saatavilla jostakin Vaski-kirjastosta tai olet varausjonossa ensimmäisenä. Kirjojen laina-aika on pääsääntöisesti 28 vuorokautta. Voit uusia lainasi korkeintaan viisi kertaa, mikäli teokseen ei kohdistu varauksia.

Nykyisin Vaskin verkkokirjastossa on myös mahdolista keskeyttää oma varaus hetkellisesti. Tämä tarkoittaa, että voit esimerkiksi lomamatkan ajaksi laittaa varauksesi tauolle. Jos olet ensimmäisenä varausjonossa ja keskeytät varauksesi, teoksen vapautuvia kappaleita ei toimiteta sinulle vaan seuraavana jonossa oleville. Jononumerosi ei kuitenkaan katoa, vaan olet edelleen ensimmäisenä varausjonossa. Voit milloin tahansa jälleenaktivoida varauksesi. Varauksen saa keskeytettyä kirjautumalla verkkokirjastoon ja tarkastelemalla omia varauksia. Jokaisen varauksen kohdalla pitäisi näkyä teksti "Keskeytä varaus". jota klikkaamalla varaus jää tauolle. Keskeytetyn varauksen saa uudestaan voimaan klikkamalla "Aktivoi varaus".