Olen miettinyt, miten kirjaston järjestelmä tietää, kuka kirjan palauttaa? Samassa kirjastossa voi olla tiettyä kirjaa useampi kappale ja kaikki kerralla…

Kysytty

Hei! Olen miettinyt, miten kirjaston järjestelmä tietää, kuka kirjan palauttaa? Samassa kirjastossa voi olla tiettyä kirjaa useampi kappale ja kaikki kerralla lainassa. Onko joka kirjalla oma numeronsa (isbn-numerohan on nimikekohtainen), jolla tiedetään mikä kappale on kullakin lainaajalla lainassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, jokaisella kirjalla on oma numeronsa, jolla pystytään yksilöimään saman teoksen eri kappaleet. Numero näkyy kirjassa olevassa viivakooditarrassa. Aiemmin näitä numeroita rakennettiin Seinäjoella isbn-numeron perustella (isbn+niteen järjestysnumero+sijaintia tarkoittava numero, esim. 01=pääkirjasto). Nykyään viivakoodin alussa on kuntatunnus 743, jonka jälkeen tulee kirjain N, erotukseksi kirjastokortin numeroista, jotka alkavat 743A. Kirjaimen jälkeen tulee juokseva numerointi, eikä samaa numeroa voi tulla useammalle eri teokselle.