Olen luottanut lainoissa eräpäivämuistutuksiin. Nyt kävi käry ja sain hyvät sakot. No tämä on tietysti omaa syytä mutta eikö tiedotteiden puutoksista olisi…

Kysytty

Olen luottanut lainoissa eräpäivämuistutuksiin. Nyt kävi käry ja sain hyvät sakot. No tämä on tietysti omaa syytä mutta eikö tiedotteiden puutoksista olisi voinut lähettää sähköpostia? Tällöin olisi osannut varautua ongelmaan. Nyt on myöhäistä korjata asiaa kun huomaa netissä että palvelu on ollut kohta puolitoista kuukautta poissa käytöstä. Milloin palvelu taas käynnistyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-verkkokirjaston eräpäivätiedotteet otetaan näillä näkymin uudelleen käyttöön 15.1.2009. Valitettavasti muistutus- ja ilmoituspostin tulostaminen on edelleen hidasta eikä ongelman syy ole selvinnyt. Tällä hetkellä kirjasto ei voi taata, että kaikki eräpäivätiedotteet lähetetään päivittäin. Suurin osa tiedotteista voidaan lähettää, mutta päivinä, jolloin sähköpostitse lähetettävän ilmoitus- ja muistutuspostin määrä on tavanomaista suurempi, esim. juhlapyhien jälkeen, osa eräpäivätiedotteista voi jäädä tulostumatta. Varausilmoitukset ja myöhästymismuistutukset lähetetään aina ensin ja eräpäivätiedotteita vasta niiden jälkeen. Tämän vuoksi eräpäivätiedotteiden puuttumisesta ilmoittavien sähköpostitiedotteiden lähettäminenkään ei olisi välttämättä onnistunut ja se olisi kuormittanut järjestelmää entisestään.

Eräpäivätiedotekatkoksen aikana syntyneiden myöhästymismaksujen kohtuullistamisesta voi keskustella kirjastohenkilökunnan kanssa. Vaikka eräpäivätiedotteet otetaan uudestaan käyttöön, eräpäiviä kannattaa seurata myös HelMet-verkkokirjaston http://www.helmet.fi omien tietojen kautta.