Otsikko
Olen kuullut iäkkään äitini lausuvan pätkiä runosta jossa luetellaan Aasian jokia ja järviä. En ole yrityksestäni huolimatta löytänyt mistään ko. runoa…

Kysytty

Hei!
Olen kuullut iäkkään äitini lausuvan pätkiä runosta jossa luetellaan Aasian jokia ja järviä. En ole yrityksestäni huolimatta löytänyt mistään ko. runoa kokonaisuudessaan. Ohessa vähäisiä katkelmia runosta jotka juuuri nyt muistuvat minulle mieleen.

Kaspian ja Kuolleenmeren kelpaamaton janollesi. Vettä jos sä tahdot juoda joet suuret sen voi suoda. Ob on suurin perään ei anna sille Ljenisei.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tämä on Einar Fieandtin runonäytelmästä Karttaleikki peräisin oleva runo, tämä kohta (ja koko runonäytelmä) löytyy Pääskynen-lehden numerosta 7/1915, sivulta 12, joka löytyy Kansalliskirjaston digitoiduista lehdistä:

Tässä linkki: https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/959137?page=12