Otsikko
Olen koittanut etsiä pari vuotta sitten lukemaani kirjaa uudelleen kirjaston kokoelmista netissä, mutta en millään tunnu enää löytävän sitä. Tunnistaisin…

Kysytty

Olen koittanut etsiä pari vuotta sitten lukemaani kirjaa uudelleen kirjaston kokoelmista netissä, mutta en millään tunnu enää löytävän sitä. Tunnistaisin kirjan kannenkin jos näkisin sen. Kirja oli suomenkielinen, mutten harmikseni muista edes alkuperämaata.

Romaani oli kirjoitettu hyvin tajunnanvirtaiseen minäkertoja-muotoon keski-ikäisen, muistaakseni saksalaisen miespäähenkilön näkökulmasta. Päähenkilö on matkalla lapsenlapsensa juhliin, mutta kohtaa erilaisia esteitä ja pohtii niiden ilmetessä perhesuhteitaan sekä avioliittoaan. Kirja päättyy siihen, että päähenkilö kuolee sairaskohtaukseen - loppua on kuitenkin enteillyt harhaileva ja menneisyyttä kertaava kerronnan tyyli, joka viittaa päähenkilön epävakaaseen terveydentilaan ja siihen, että hän elää viimeisiä hetkiään. Koko romaani tuntui ns. pitkän psykoottisen sairaskohtauksen kuvaukselta, mutta vire oli siitä huolimatta positiivinen ja toiveikas.

Tunnistaisiko joku tästä, mikä kirja on kyseessä? Olisin todella iloinen, jos löytäisin sen uudestaan!

Vastaus

Vastattu

Olisikohan kyseessä kenties Satu Taskisen Itävaltaan sijoittuva romaani Lapset (Teos, 2017)?

Lapset | Kirjasampo