Kerätäänkö musiikin, lähinnä suomalaisten levyjen lehtikritiikkejä samalla tavoin kuin kirja-arvosteluja? Tällaiselle palvelulle olisi todella käyttöä, mutta…

Kysytty

Kerätäänkö musiikin, lähinnä suomalaisten levyjen lehtikritiikkejä samalla tavoin kuin kirja-arvosteluja? Tällaiselle palvelulle olisi todella käyttöä, mutta ainakaan Suomalaisen Musiikin Tiedotuskeskus ei tiedä mahdollisen palvelun olemassaolosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen musiikin arvosteluja löytyy ARTO- ja ALEKSI-viitetietokannoista. Niiden indeksoitavien lehtien luettelot löytyvät yleisten kirjastojen kotisivun kautta: http://www.kirjastot.fi/ kohdasta tietokannat. Joensuun kaupunginkirjastossa ALEKSI-CD-ROM on käytössä myös asiakkaille. WWW-ALEKSISSA on myös sanomalehtiartikkeleita.
Joensuun kaupunginkirjaston Käkönen-viitetietokannasta löytyy aikakaus- ja sanomalehtiartikkeleita, joihin sisältyy joitakin arvostelujakin pohjoiskarjalaisesta musiikista. Mm. sanomalehti Karjalainen kuuluu indeksoitaviin lehtiin. Systemaattisesti ei musiikkiarvosteluja ole kuitenkaan kerätty, mutta nykyisin tietokantaan viedään myös musiikkiin liittyviä artikkeleita systemaattisemmin kuin aikaisemmin. Käkösen osoite internetissä on: http://www.jns.fi/ARTIKKELIT/ . Verkossa olevien suurimpien sanomalehtien sivuilla on myös hakumahdollisuus lehtien artikkeleista. Niiden arkistot eivät ulotu kuitenkaan kovin monta vuotta taaksepäin. Verkkolehtien hakemisto löytyy esim. osoitteesta: http://www.wysiwyg.fi/jv/ .
Mutta voidaan todeta, että kaikenkattavasti ei musiikkiarvosteluja löydy tietokannoista, varsinkaan sanomalehtiarvosteluja.