Olen kiinnostunut saamaan käsiini Yhteishyvä lehden yhden vuosikerran vuodelta 1961. Minulla on jo kopio kyseisestä artikkelista SOK:n kirjastosta, mutta he…

Kysytty

Hei, olen kiinnostunut saamaan käsiini Yhteishyvä lehden yhden vuosikerran vuodelta 1961. Minulla on jo kopio kyseisestä artikkelista SOK:n kirjastosta, mutta he eivät voi lainata/lähettää mapitettuja lehtiään tänne Ouluun. Sain vihjeen että teille olisi tilattu Matti Piuholan toimesta vuonna 1991 Yhteishyvän numeroita. Pitäneekö paikkansa, onko kyseessä vain jokin vuosikerta vaiko mahdollisesti laajempi tilaus ?

Vastaus

Vastattu

Oulunsalon kirjastossa ei enää ole lehtivarastoa lainkaan, joten Yhteishyviäkään ei siellä enää ole. Yritin katsella muualta tuon vuoden 1961 lehtiä, mutta niitä ei ole Kuopion varastokirjastossakaan. Lehteä on mikrofilmattuna Kansalliskirjaston Fennica-kokoelmassa, jossa se on siis vain lukusalikäytössä https://finna.fi/Record/fikka.3421596. Lehtivarastoja on kirjastoista hävitetty valitettavan tehokkaasti.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vapaakappalekirjastoissa?

Mitään vapaakappalekirjastoja ei ole. Kirjaston vastauksessa mainitun Kansalliskirjaston vapaakappaletoimisto kerää vapaakappaleita ja aika paljon niitä ilmeisesti myös digitoidaan, koska olen nähnyt jotakin vapaakappaleisiiin perustuvaa (aikoinaan ilmaisjakeluna levitettyä) aineistoa netissä, mutta ei niistä mitään lainakirjastoa ole tehty. Tallenteita pääsee katsomaan Kansalliskirjaston lukusalissa kuten kirjaston vastauksessa sanottiin.