Tarvitsen lehtiä 1939-40-luvulta. Voinko löytää niitä kirjastostanne? Voisitteko auttaa minua löytämään niitä?

Kysytty

Tarvitsen lehtiä 1939-40-luvulta. Voinko löytää niitä kirjastostanne? Voisitteko auttaa minua löytämään niitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa vanhempia lehtiä löytyy eniten Pasilan pääkirjaston kokoelmasta. Kirjasto on tosin parhaillaan remontin vuoksi suljettu, mutta avataan syyskuun alussa. Ainakin seuraavista lehdistä on varastossa vuosien 1939 ja 1940 vuosikertoja (molempien tai jommankumman): Suomen kuvalehti, Kotiliesi, Talouselämä, Ilmailu, Suomen lehdistö, Genos, Kansantaloudellinen aikakauskirja, Nuori voima, Yhteishyvä, Historiallinen aikakauskirja. Valtakunnallisten sanomalehtien (kuten Helsingin Sanomat) ja Virallisen lehden vuosikerrat ovat luettavissa mikrofilminä. Kansalliskirjastossa (Helsingin yliopiston kirjastossa) on ainakin Suomen Kuvalehden kyseiset vuosikerrat luettavissa painettuna versiona, sanomalehtiä lähinnä mikrokortilla. Tarkemmin Kansalliskirjaston lehtitarjonnasta voi tiedustella puhelinnumerosta 191 22743 (ma-pe klo 9-16).