9.11.2004

Haen erästä lehtiuutista (rikos) 1960-luvun alusta. Vuosi saattaa tulevina kuukausina tarkentua, muttei ole aivan varmaa. Mistä alan hakemaan?-todennäköisesti se on ollut sen ajan suurimmassa lehdessä, tapahtumapaikkana Helsinki. Oliko tuolloin jo Hesaria? Rikos oli henkirikos, jossa nuori mies surmasi hätävarjeluna hänet raiskanneen homoseksuaalimiehen. Jotain sinnepäin. Varmaan siihen aikaan kohua herättänyt ja paljon julkisuutta saanut uutinen. Kiitän etukäteen tutkimustyöni avustamisessa.

10.11.2004
10.11.2004

Helsingin pääkirjastossa Pasilassa on Helsingin Sanomat mikrofilmattuna 24.09.1904 lähtien. Mikrofilmejä voi selata pääkirjastossa ja niistä voi ottaa myös kopioita. Olisi tietysti hyvä jos ajankohdan voisi rajata vuoden lisäksi kuukauden tarkkuudella, muuten lehtien selaaminen vie runsaasti aikaa.
Rikostapahtumista voisi löytyä tietoa myös ajankohdan aikakauslehdistä esimerkiksi Avusta (valitettavasti Apu-lehti löytyy varastostamme vasta vuodesta 1992 lähtien). Vanhojen aikakauslehtiä tai niiden mikrofilmejä voitte tiedustella Helsingin Yliopiston kirjastosta.http://www.lib.helsinki.fi/

Kommentit

Hei, nyt kun postilakolla uhkaillaan, niin muistuu mieleen 1960-luku, jolloin oli useamman viikkoa, ettei lehdet ilmestyneet. Oliko se lehtilakko vai postilakko, sitä en nyt ainakaan muista. Onko tarkempaa tietoa? Kiitos!