Otsikko
Olen kiinnostunut kouluttautumaan kirjastotyöntekijäksi, siis työskentelemään kirjastossa, mutta en tiedä mikä koulutuksen nimi on ja missä sitä järjestetään…

Kysytty

Olen kiinnostunut kouluttautumaan kirjastotyöntekijäksi, siis työskentelemään kirjastossa, mutta en tiedä mikä koulutuksen nimi on ja missä sitä järjestetään. Tarkoitan siis esim. lainauspalvelu/hyllyttäjä ja/tai osastonhoitajan työtä (kirjastonhoitaja? kirjastovirkailija?)..

Eli kysymykseni kuuluu: Mikä on yllämainittujen ammattien koulutuksen nimi, ja missä pääkaupunkiseudulla koulutusta järjestetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasto- ja tietopalvelualaa voi opiskella
yliopistossa (Tampere, Oulu, Åbo Akademi Turku),ammattikorkeakoulussa (Oulu, Seinäjoki, Turku omana koulutusohjelmana) ja ammatillisessa koulutuksessa tai suorittaa ammattitutkinnon (Kerava, Seinäjoki, Helsinki, Heinola, Valkeakoski). Lisätietoa koulutuksesta ja kelpoisuusvaatimuksista löydät Opetusministeriön sivuilta:
http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi
Yllä mainitussa sivustossa sanotaan nimekkeistä seuraavanlaisesti: ”Yhtenäisiä koulutusalan nimikkeitä ei myöskään ole. Kirjastoasetuksessa käytetään yleisnimikettä kirjasto- ja informaatioala. Kukin korkeakoulu ja oppilaitos päättää itse käyttämästään nimikkeestä”.

Kirjastoalan koulutuspaikoista ja pääsyvaatimuksista löydät tietoa täältä:

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/