Olen kiinnostunut hipeistä ja muutenkin 60-luvusta. Voitko suositella minulle hipeistä / 60-luvusta kertovia kirjoja?

Kysytty

Hei. Olen kiinnostunut hipeistä ja muutenkin 60-luvusta. Voitko suositella minulle hipeistä / 60-luvusta kertovia kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hipeistä kertovaa kirjallisuutta on suomenkielellä saatavana varsin rajoitetusti. Tässä lista hipeistä kertovasta kaunokirjallisuudesta:

Melonin mehu / Richard Brautigan
Koti maailman laidalla / Michael Cunningham
Miehet elämässäni / Beverly Donofrio
Aquariuksen aika / James Herlihy
Underground : antologia / toimittanut ja suomentanut Jarkko Laine
Pikkuhippi / Patricia Welles

Hipeistä kertovaa tietokirjallisuutta:

Tajunnan alkemistit : kuusikymmenluvun mystiikka ja Vesimiehen ajan pimeä puoli / Gary Valentine Lachman
Hippejä, jippejä, beatnikkejä : Amerikan 1960-luvun vastakulttuuriliikkeiden historiaa / Marja Ala-Ketola

1960-luvusta kertovaa kirjallisuutta on runsaasti, mutta tässä joitakin poimintoja:

1960-luvusta kertovaa kaunokirjallisuutta:

Tylympi totuus : kamaa, jazzia ja muita satuja lapsuudesta / A. J. Albany
Juhannustanssit : romaani / Hannu Salama
Peiton paikka / Eppu Nuotio
Populäärimusiikkia Vittulajänkältä / Mikael Niemi
Helsinkiin / M. A. Numminen
Side / Anja Snellman, romaani ; Ulla Jokisalo, kuvateokset
Elämänmeno / Pirkko Saisio
Leijat Helsingin yllä / Kjell Westö
Mikä laulaen tulee : romaani / Vexi Salmi
Siniset mokkakengät : romaani / Vexi Salmi
John Lennon panee omiaan / [kuv. John Lennon ; suom. Anselm Hollo]
Puhtaat valkeat lakanat / Raija Oranen

Muistelmia 1960-luvulta:

Bob Dylan : elämä ja musiikki / Robert Shelton
Shout! : Beatlesien tarina / Philip Norman
The Beatles - meidän tarinamme / Hunter Davies
Paul McCartney : Mies myytin takana / Ross Benson
Light my fire : matkani Doorsin kanssa / Ray Manzarek
Jatsia ja jalokalaa : muistumia / Pekka Kejonen
60-luvun kuvat ja muita otoksia / Pekka Kejonen

1960-luvusta kertovaa tietokirjallisuutta:

"Comics go underground!" : underground-sarjakuva vastakulttuurina vuosien 1967-1974 Yhdysvalloissa / Päivi Arffman
Rockista rautalankaan / Hannu Nyberg
Kun Vanha vallattiin / Johan von Bonsdorff
Uhoa ja unelmia : 60-luvun jälkijäristyksiä / Alice Echols
Arkinen kumous : suomalaisen 60-luvun toinen kuva / toimittaneet Matti Peltonen, Vesa Kurkela ja Visa Heinonen
Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit : 60-luvun suomalainen televisiomainonta / Jukka Kortti