Voitko kertoa minulle kirjoista, jotka kertovat 60-luvusta?

Kysytty

Voitko kertoa minulle kirjoista, jotka kertovat 60-luvusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastonhoitajilta on aikaisemminkin kysytty 1960-luvusta kertovia kirjoja. Vastauksena on kelpo lista niin faktaa kuin fiktiota, tosin paljon myös suomalaiseen 1960-lukuun liittyvää kirjallisuutta. Kannattaa silti tarkistaa, josko listoilta löytyisi juuri sinua erityisesti kiinnostavia kirjoja.
http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=69937206-c50…

Tässä vielä lisää historiallista faktaa hipeistä, samoin kuin hippiliikkeeseen 60-luvun kuluessa sulautuneesta beat-ideologiasta:
- Bromell, Nick: Tomorrow never knows: rock and psychedelics in the 1960s. University of Chicago Press, 2000. (kirja 1960-luvun populaarimusiikin suhteesta psykedeliakulttuuriin)
- Guthrie, Hammond: AsEverWas: memoirs of a beat survivor. SAF Publishing, 2002.
- I want to take you higher: the psychedelic era 1965-1969. Chronicle Books, 1997. (rockesseitä ja muistelmia)
- Neville, Richard: Hippie hippie shake: the dreams, the trips, the trials, the love-ins, the screw ups.. the sixties. Bloomsbury, 1995.
- Miles, Barry: Hippie. Cassell, 2003 tai Octobus, c2003.
- Thompson, Hunter S.: Suuri hainmetsästys: outoja tarinoita oudolta ajalta. Fanzine, 1982. (lehtijuttuja populaarikulttuurista ja politiikasta 1960-luvun Yhdysvalloissa)

Vastaajakollegani suosittelee lämpimästi myös Alice Echolsin Janis Joplin -elämäkertaa Janis Joplin: Paratiisin arvet (Like, 2000 tai 2003).

Beat tarkoittaa loppuun ajettua tai lyötyä, yhteiskunnan ulkopuolella olevaa, mutta toisaalta myös huumeiden tai zen-buddhalaisuuden kautta valaistunutta. 1960-luvulla liikkeen keskuspaikaksi nousi New Yorkin ohella San Francisco. Beatnikit hyökkäsivät kulttuurin yhdenmukaisuutta ja materialistisuutta vastaan ja juhlivat avoimuutta, spontaanisuutta ja yksilöllistä kokemusta. Charles Bukowski kirjoitti voimakkaasti elämäkerrallisia romaaneja, niissä siis ainakin on hippiajan kuvausta kerrakseen. Muita keskeisiä beatliikkeen kirjailijoita olivat Jack Kerouac, William S. Burroughs ja Allan Ginsberg.

Tällä sivustolla on muuten listattu rakkauden kesästä 1967 kertovia, englanninkielisiä romaaneja:
http://www.sfheart.com/sixties_novels.html. Netissä seikkaillessa tarttui haaviini pari 60-lukuun liittyvää romaania lisää. Näitä ei tosin ole pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmissa.
- Clayton, Meg Waite: The Wednesday sisters.
- Mason, Lisa: Summer of love.

Halutessasi voit penkoa vielä lisää kirjoja Helmetistä http://www.helmet.fi/. Hyviä hakusanoja ovat esimerkiksi: 1960-luku, yhdysvallat, britannia, hipit, vastakulttuurit, beatnikit, hippiliike, kaunokirjallisuus, muistelmat, psykede**. Tein itse hakuja pääasiassa sanapareilla, kuten: 1960-luku hipit, 1960-luku beatnikit, hipit kaunokirjallisuus. Mutkikkaampiakin hakuja voi toki rakentaa. Kieleksi kannattaa rajata suomi tai englanti, aineistoksi puolestaan erikseen kaunokirjat tai tietokirjat.