Olen kerrostalon asukas. Minulla ei ole omaa nettiliittymää. Kokeilin käyttää tablettiani yhden kerran asunnossasi ja yllättäen pääsin verkkoon. Olen…

Kysytty

Olen kerrostalon asukas. Minulla ei ole omaa nettiliittymää. Kokeilin käyttää tablettiani yhden kerran asunnossasi ja yllättäen pääsin verkkoon. Olen päässytkin sen jälkeen nyt joka päivä verkkoon ja asetuksista wifin kohdalta ilmenee, että tuon verkon nimi on "default". Mitä se tarkoittaa ja mihin verkkoon olen päässyt? Onko se sallittua? Entä onko turvallista käyttää sitä? En ilmeisesti joudu maksamaan siitä mitään jälkikäteen eikö näin ole?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjän kohdalle on todennäköisesti sattunut naapuri (ainakin lähikerroksissa), joka vastoin kaikkia ohjeita ei ole nimennyt verkkoaan (siksi tuo "default" eli oletusarvo) eikä myöskään suojannut sitä, minkä takia kysyjä on päässyt verkkoa käyttämään.

On hankala juridisesti todeta, että kysyjä olisi syyllistynyt toisen verkkoon tunkeutumiseen, koska mitään aktiivisia toimenpiteitä ei ole ollut vaan "tunkeutuminen" johtuu verkon omistajan huolimattomuudesta ja kysyjä voisi vedota siihen, että oletti talossa olevan kaikille vapaa yhteinen verkko. Teoriassa voisi jopa olla, että tämä huoleton henkilö haluaa jakaa oman yhteytensä satunnaisten muitten käyttäjien kanssa. Jos liittymäsopimuksessa ei ole datansiirtorajoituksia, kukaan ei varsinaisesti kärsi ratkaisusta.

Tällainen toisen verkon käyttö omistajan tietämättä ei ole sallittua, vaikkei siitä varsinaista haittaakaan olisi. Verkonkäytön turvallisuuteen tällaisella "salayhteydellä" voi olla ikäviä seurauksia, jos kysyjän omalla koneella ei ole kunnollisia suojauksia. Jos ihminen ei muista salata nettiyhteyttään, hän ei välttämättä ole hoitanut myös turvallisuusasioita kunnossa.

Mahdollisiin jälkikäteisiin kustannusvaatimuksiin on mahdoton ottaa kantaa, mutta eipä niihin erityisen vahvoja perusteita ole, koska suojaamattoman verkon käyttöä on amatöörin hankala monitoroida ja viime kädessä syyllinen tapahtuneeseen on suojauksen unohtanut verkon omistaja, koska kysyjä ei mitenkään "tunkeutunut" toisen verkkoon, vaan sen teki tietokone automaattisesti vapaata verkkoa etsittyään.

Vaikka tällaisesta verkon salakäytöstä ei jäisi kiinni eikä siitä koituisi kenellekään taloudellista haittaa, olisi ehkä reilua laittaa ilmoitustaululle vinkki sille, joka on unohtanut verkkonsa suojauksen. Kyllähän se toisen verkon luvaton käyttö on joka tapauksessa vähän kuin kävisi toisen suihkussa auki unohtuneen oven kautta. Verkkoyhteydet eivät nykyään erityisen kalliita ole, joten oman hankkiminen pidemmän päälle on varmasti kaikin puolin parempi ratkaisu.

Heikki Poroila