Muistelisin lapsena 90-luvulla lainanneeni kirjastosta lastenkirjasarjaa, jotka kertoivat kerrostalon asukkaista. En muista nimeä enkä kirjailijaa…

Kysytty

Muistelisin lapsena 90-luvulla lainanneeni kirjastosta lastenkirjasarjaa, jotka kertoivat kerrostalon asukkaista. En muista nimeä enkä kirjailijaa. Mahdollisesti yksi kirja kertoi aina yhden asunnon tapahtumista. Jos en ihan väärin muista, kannet olivat erivärisiä ja niissä saattoi olla piirretty kuva kerrostalon sisältämistä huoneista kannessa. Yhdessä asunnossa asui ainakin taiteilija. Olisikohan kirjoissa ollut lapsia, jotka vierailivat eri asunnoissa. Googlella en ole löytänyt apuja, muistikuvat ovat niin hataria.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaan Kustannus-Mäkelä Oy:n 1983 julkaisema sarja, johon kuuluu neljä eri kirjaa. Ystävämme taidemaalari, Ystävämme kirjailija, Ystävämme kuvanveistäjä ja Ystävämme säveltäjä. He asuvat kaikki samassa talossa ja lapset vierailevat heidän luonaan. Kirjasarja on käännetty saksankielestä ja idea sekä kuvitus ovat Paul Mangoldin ja alkuperäinen teksti Bernd Schmidt ja suomennos on Kari Vaijärven.

Kerrostaloasukkaita löytyy kirjoja myös tällaisista kirjoista, mutta ne ovat joko tuoreempia tai vanhempia kuin 1990-luku:
Sanna Mander Avain hukassa
Ingrid Skoten Tornitalon Mikko (1969)
Jenni Erkintalo - Réka Király Talo kulman takana

Myös kerrostalosta kertoo Ib Spang Olsen Kissatalo, mutta siinä lapset, jotka ovat kerrostaloon muuttaneet seikkailevat lähinnä ympäristössä, https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.f… Tämäkin kirja on vanhempi (1969).

2 ääntä

Kommentit

Ihanaa, kiitos kovasti! Kyseessä oli juurikin tuo Ystävämme-sarja, kansikuvan vain muistin väärin.