Olen jäämässä eläkkeelle ja haluaisin laittaa viimeisenä työpäivänäni työkavereilleni viestin, jossa on jokin tilanteeseen sopiva runo. Olen lukenut joitakin…

Kysytty

Hei,
olen jäämässä eläkkeelle ja haluaisin laittaa viimeisenä työpäivänäni työkavereilleni viestin, jossa on jokin tilanteeseen sopiva runo.

Olen lukenut joitakin runokirjoja, mutta en muista niissä olleen mitään sellaista, joka sopisi tähän. Netissä olevat runot ovat sellaisia, että niissä työtoverit esittävät runon lähtijälle. Voitteko suositella jotain runokirjaa, jossa olisi tällainen sopiva runo?

T: Lea

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossamme hyllyssä olevista kirjoista en valitettavasti löytänyt tilanteeseen sopivaa runoa. Nimekkeen perusteella apua voisi kuitenkin olla teoksesta: Ansio, Marleena. Nyt alkaa ihana uusi aika! Muita aiheeseen liittyviä ovat Edessä avoimet meret : runoja antoisiin eläkevuosiin sekä Pää tallella ja Täyttä päätä : runoja ikääntyville.
Internetin runosivuilla oli pari runoa eläkkeelle jäävän näkökulmasta seuraavalla sivustolla http://birgitmummu.vikki.fi/Runous/Elakkeelle.htm

15 ääntä

Kommentit

Työtoveri siteerasi - ei runo, mutta hyvä silti - lausetta Tove Janssonin kertomuksesta "Hemuli, joka halusi hiljaisuutta". Siinä kerrotaan, mitä tarkoittaa että tämä hemuli oli eläkkeellä tyyliin "saa tehdä mitä haluaa".

"Ellei joku satu tietämään, mitä eläkkeelle pääseminen tarkoittaa, niin kerrottakoon asia: Kun ihminen elää tarpeeksi vanhaksi, hän saa kaikessa rauhassa tehdä juuri mitä haluaa." Jos työtoverit arvostavat kielitaitoa, teoksen käännöksistä tämä löytyy alkukielen ruotsin ja suomennoksen lisäksi monella muullakin kielellä.

Täydennys: teos on "Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia", Det osynliga barnet och andra berättelser.

Muuttakaa noita kuvia, eläkkeelle jäävät eivät ole 80-kymppusiä