Olen IB-oppilas ja kirjoitan tutkielmaa toisen maailmansodan muistelmista Suomessa, Neuvostoliitossa, ja Yhdysvalloissa. Voisitteko neuvoa miten loytäisin…

Kysytty

Hei,
Olen IB-oppilas ja kirjoitan tutkielmaa toisen maailmansodan muistelmista Suomessa, Neuvostoliitossa, ja Yhdysvalloissa. Voisitteko neuvoa miten loytäisin materiaalia tästä aiheesta? Mitkä suomalaiset muistelmat ovat luetuimpia? Olisin kiinnostunut tavallisen sotilaan näkokulmasta sodassa ehkä mieluiten talvisodassa. En tieda oliko talvisodassa amerikkalaisia, ja ovatko he kirjoittaneet kokemuksistaan?

Kiitoksia avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rajoitun tässä lähinnä talvisotaa käsittelevään kirjallisuuteen.

Ulkomaiden suhtautumista talvisotaan on tutkittu varsin paljon, esim.

Wahlbäck, Krister
Veljeys veitsenterällä : Suomen-kysymys Ruotsin politiikassa 1937-1940. – WSOY, 1968.

Peltovuori, Risto O.
Saksa ja Suomen talvisota. – Otava, 1975.

Peltovuori, Risto
Suomi saksalaisin silmin 1933-1939 : lehdistön ja diplomatian näkökulmia. – Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2005.

Peltovuori, Risto
Sankarikansa ja kavaltajat : Suomi kolmannen valtakunnan lehdistössä 1940-1944. – Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2000.

Clark, Douglas
Liittoutuneet lähtevät talvisotaan : Englannin ja Ranskan Suomen-politiikka 1939-1940. – Otava, 1967.

Nevakivi, Jukka
Apu jota ei annettu : Länsivallat ja Suomen talvisota 1939-1940. – WSOY, 2000.

josta suppeampi vanhempi laitos

Nevakivi, Jukka
Apu jota ei pyydetty : liittoutuneet ja Suomen talvisota. – Tammi, 1972.

Ruotsila, Markku
Churchill ja Suomi : Winston Churchillin Suomea koskeva ajattelu ja toiminta 1900-1955. – Otava, 2000.

Kanervo, Pirkko
Italia ja Suomen talvisota : Il Duce Mussolini maailman urheimman kansan apuna. – Teos, 2007.

Julkunen, Martti
Talvisodan kuva : Ulkomaisten sotakirjeenvaihtajien kuvaukset Suomesta 1939-40. – Weilin+Göös, 1975.
(tämä teos sisältää s. 343-346 luettelon Suomessa toimineiden kirjeenvaihtajien ja muiden ulkomaalaisten kirjoittamista kirjoista ja artikkeleista)

Salo, Pekka
Suomi ja Pyhä istuin : Suomen ja Vatikaanikaupungin valtion välisten suhteiden kehitys vuodesta 1918 vuoteen 1968. – Suomen kirkkohistoriallinen seura, 1997.

Holmila, Antero
"Uskon että uutiset ovat pelkkää potaskaa. Etenkin Suomesta" : Talvisota brittilehdistön ja lukevan yleisön silmin 1939-40.
(Artikkeli, s. 255-268 Historiallinen Aikakauskirja 2008)

Richly, Gábor
Unkari ja Suomen talvisota.
(artikkeli s. 134-196 Sotahistoriallinen aikakauskirja 15, 1996)

Talvisodan ulkomaisista vapaaehtoisista laajin kokonaisesitys lienee teokseen

Talvisodan historia 4. – WSOY, 1979

sisältyvä Tapio Järvelän ja Anssi Vuorenmaan artikkeli ”Ulkomaiset vapaaehtoiset”.

Virallisen tilaston mukaan (13.3.1940) näistä oli

ruotsalaisia 8680 (kaatuneita oli ollut 33, haavoittuneita n. 185)
norjalaisia 695 (kaatunut 2)
tanskalaisia n. 1010 (kaatunut 5)
amerikansuomalaisia 372 (kaatunut 3, haavoittunut 5)
unkarilaiset 346
itäkarjalaiset, inkeriläiset, aunukselaiset n. 350
muut n. 210

Amerikansuomalaisista vapaaehtoisista muodostettiin Oulussa koulutuskeskuksessa erillinen ’Amerikansuomalaisten legioona’. Legioonan 1. komppania lähti Oulusta rintamalle 9.3. 1940, perille Kannakselle se ehti 12.3. ja sai seuraavana päivänä käskyn siirtyä etulinjaan. Sota loppui samana päivänä. Muutamat amerikansuomalaiset olivat eri teitä hakeutuneet rintamalla jo aikaisemmin (heistä yksi kaatui Aittojoella, toinen Virolahdella ja kolmas pohjoisella rintamalla). ”Kokonaan” amerikkalaisia (so. sellaisia, jotka eivät olleet suomalaissukuisia) ei liene virallisesti ollut lainkaan. Tähän vaikuttivat mm. oikeudelliset syyt. USA:n lait kielsivät kansalaisilta värväytymisen vieraiden maiden sotavoimiin. Ulkomaisen sotilasvalan tekeminen – sellaisen Suomi vaati vapaaehtoisilta – tulkittiin Yhdysvalloissa periaatteessa irtisanoutumiseksi oman maan kansalaisuudesta.

Ulkomaisista vapaaehtoisista mm.

Brooke, Justin
Talvisodan kanarialinnut : brittivapaaehtoiset Suomessa. – WSOY, 1984.

Molnar, Adolf
Suuri ilveily. – 2. p. – Kirjayhtymä, 1983.

Haataja, Lauri
Kun kansa kokosi itsensä : suomalaisten talvisota. - Tammi, 1989.

Varsin kattava luettelo talvisotakirjallisuudesta löytyy esim. teoksesta

Talvisota : Kronikka. – Gummerus, 1989.

Sen luetteloon joitakin lisiä:

Trotter, William R.
Jäinen helvetti : Suomen talvisota amerikkalaisen silmin. – Gummerus, 1992.
(alkuteos: A frozen hell)

Montanelli, Indro
Sankareiden sota : Suomi 1939-40. – WSOY, 1995.

Levèfre, Halfdan
Tanska lähetti ambulanssin. – WSOY, 1941.

Ott, Estfrid
Lottien mukana Suomen sodassa. – Otava, 1940.

Ehrensvärd, Carl August
Upseerin muistelmat : tapahtumia ja ihmisiä urani varrelta. - WSOY, 1966.

Suomalaisten muistelmia on runsaasti, eikä niitä voi ruveta luettelemaan. Apuna voi käyttää yllä mainittujen teosten kirjallisuusluetteloiden ohella esim. teossarjaa

Suomi taisteli : sotiemme suurlukemisto 1-6. - WSOY, 1977-1980

johon on koottu katkelmia julkaistuista sota-aiheisista muistelmista, romaaneista ja lehtiartikkeleista. Talvisotaa käsitellään kahdessa ensimmäisessä niteessä.