Tervehdys. Haluaisin tietää missä päin Suomea on kuvattu Parikan Talvisota-elokuva. Varmaan monessa eri paikassa. Entä Laineen ohjaama Tuntematon sotilas…

Kysytty

Tervehdys. Haluaisin tietää missä päin Suomea on kuvattu Parikan Talvisota-elokuva. Varmaan monessa eri paikassa. Entä Laineen ohjaama Tuntematon sotilas. Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Parikan Talvisota-elokuvan kuvauspaikoista löytyy seikkaperäinen selvitys Suomen kansallisfilmografian osasta 10 (1986-1990). Kuvauksia on tehty Kauhavalla, Kankaanpäässä, Seinäjoella, Ristiinassa, Keuruulla, Lapualla ja Hyvinkäällä.

Edvin Laineen Tuntematonta sotilasta on Suomen kansallisfilmografian viidennen osan (1953-1956) mukaan kuvattu Sipoossa, Imatralla, Nurmijärvellä, Tuusulassa, Hangossa, Luumäellä, Rovaniemellä, Hattulassa (Parola), Ruokolahdella ja Miehikkälässä. Yhtä yksityiskohtaista selvitystä kuin Talvisodasta Tuntemattomasta sotilaasta ei kansallisfilmografiaan sisälly, mutta joidenkin yksittäisten kohtausten kuvauspaikoista löytyy lisävalaistusta esimerkiksi Timo Hirvosen toimittamasta kirjasta Koko kansan Tuntematon (Alfamer, 2004).

23 ääntä

Kommentit

Talvisota- elokuvan kaikki taistelukohtaukset on kuvattu Keuruulla Riihon kylässä Vaissin tilan toimiessa kuvausryhmän "varikkona". Keuruun Haapamäen kylällä on kuvattu muita kohtauksia (esim. poltettu pari vanhaa taloa ja räjäytetty sahan vanha piippu) ja Haapamäen kylällä sijaitseva Murtomäen talo oli elokuvassa Yläjärven kylä. Haapamäen vanha yhteiskoulu toimi elokuvassa sairaalana.

Mirja Alholan kirjan "Evert ja Hinni" mukaan Lahelan nummen suuren metsäpalon jälkeen paloaukealla kuvattiin "Tuntematon sotilas". Tuusulaan kuuluva alue on nykyään nimeltään Lahelankangas ja on suurelta osin asuinaluetta.

Muuten missä päin Ristiinas toi Talvisota elokuva on kuvattu?
Olis kiva tietää kun oon itte asunu Ristiinassa yli 20 vuotta. :)

Ajoin just pari päivää sitte luumäki/miehikkälä(en muista kumman puolella oli) yhen ison suon ohi missä ois kuvattu niitä sotakohtia. Ja jossai kohassa ku ne on jonkuu harjun päällä ja siel taustalla näkyy vettä nii se ois ihan siitä vierestä.

Evakko- ja laivakohtaukset on kuvattu Ristiinan Suurlahdessa. Evakkotalo on Pikku-Toija niminen museo lähellä Ristiinan Kallioniemeä.

Moijasen tienhaaran lähellä kuvattiin kohtaus, jossa räjäytettiin kirkon torni.