Elonetissä sanotaan Edvin Laineen elokuvasta Musta rakkaus seuraavasti: Mustan rakkauden "valoisa loppu" ei miellyttänyt kaikkia arvostelijoita. Rihla (Risto…

Kysytty

Elonetissä sanotaan Edvin Laineen elokuvasta Musta rakkaus seuraavasti: Mustan rakkauden "valoisa loppu" ei miellyttänyt kaikkia arvostelijoita. Rihla (Risto Hannula, Ylioppilaslehti 26.4.1957) julisti suoraan: "Linnan tarjolla olleista kolmesta tavasta päättää tarina (romaanin ensimmäisen painoksen 1948, toisen painoksen 1957 ja filmin 1956-57) on mielestäni elokuvassa käytetty kaikkein epäonnistunein."
Minkälainen oli romaanin ensimmäisen painoksen loppu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Valoisalla lopulla” Rihla epäilemättä viittaa Marjatan toipumiseen kuumeesta ja masennuksesta. Romaanin vuoden 1948 painoksessa Marjatta kuolee kuumeeseen. Paulin kohtalo romaanissa on sama kuin elokuvassa: hän tekee itsemurhan. Tämä tapahtuu sen jälkeen kun hän on tappanut Unton ja saanut tietää Marjatan kuolemasta. Seisoessaan Marjatan kuolinvuoteen äärellä Pauli sanoo Marjatan isälle Artulle, että ei ole anteeksiannettavaa. Romaanin vuoden 1948 painos sisältää myös epilogin, jossa Arttu suree kuollutta tytärtään tämän haudalla.

6 ääntä

Kommentit

Hyvä että sain tietää oikean lopun, loppu filmissä on kuin painettu villasella niin raskasta aihetta. Hyvä filmi ja upeat näyttelijät.