Olen harkitsemassa alanvaihtoa, ja kirjastoala kiinnostaa kovasti. Työergonomia kuitenkin hieman mietityttää, sillä minulla on ajoittain hankalia tules-vaivoja…

Kysytty

Hei!

Olen harkitsemassa alanvaihtoa, ja kirjastoala kiinnostaa kovasti. Työergonomia kuitenkin hieman mietityttää, sillä minulla on ajoittain hankalia tules-vaivoja.
Osaatteko arvioida, kuinka paljon työtehtävistä on päätetyötä? Vaihtelevatko työtehtävät päivittäin? Sisältyykö työhön hankalia työasentoja (kumarteltu, kyykistely,kurottelu), ja onko näihin ehkä tarjolla jotain apuja? Itseni osalta hankalinta olisi ehkä pelkkä staattinen päätetyö, mutta ajoittain myös liikkuvuus asettaa rajoitteita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kysymyksestä ja tervetuloa alalle jos päädyt tänne.

Kirjastotyö vaihtelee runsaasti kirjaston koon ja toimenkuvan mukaan. Isommissa kirjastoissa on esim. hankinta- ja luettelointiosastoja, joissa työnkuva on tietokonepainotteista. Pienemmissä kirjastoissa kaikki tekevät kaikkea ja työpäivä voi olla hyvinkin monipuolinen. Myös osastoissa on vaihtelevuutta. Riihimäen kaupunginkirjaston lastenosastolla esimerkiksi hyötyliikuntaa saa runsaasti ja päätetyöhön tarvittava aika otetaan pienissä pätkissä.

Useimmissa kirjastoissa työkulttuuri on myös joustava. Jo keskikokoisissa kirjastoissa on yleensä mahdollista muodostaa toimenkuva niin, että fyysiset rajoitteet voidaan huomioida. Pienissä kirjastoissa tämä ei yleensä ole mahdollista, mutta toisaalta väen vähyys takaa myös päivän monipuolisuuden.

Paikallisesta TE-toimistosta voi myös tiedustella työkokeilumahdollisuuksia, jolloin alan työtä pääsee seuraamaan lähempää.