Olen aloittamassa omakustanteeni markkinointia. Se asia on ok, mutta miten saisin opukseni jalostettua äänikirjaksi? Voinko tarjota sitä esim…

Kysytty

Olen aloittamassa omakustanteeni markkinointia. Se asia on ok, mutta miten saisin opukseni jalostettua äänikirjaksi? Voinko tarjota sitä esim. kustannusyhtiöille vai missä niitä kasettikirjoja yleensä tuotetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äänikirjan tekeminen on sangen kallista. Suomessa on kaksi isompaa äänikirjojen kaupallista kustantajaa: Suomen äänikirjat, joka tuottaa muutaman kymmenen kirjaa vuodessa ja ne ovat "varmoja nimiä" esim. Hietamiestä, Lehtolaista jne. Toki sinnekin voi tarjota omia tekstejään. Sanoma-WSOY:n Hyvät kirjat tuottaa äänikirjoiksi vain kustantamon omien kirjailijoiden teoksia. Ehkä hyvä vaihtoehto olisi lukea omakustanne itse nauhalle, sillä sekä lukija- että studiokustannukset ovat sangen korkeat ja tarjota sitten itse äänikirjaa kirjastoille. Keltaisilta sivuilta löytyy studioiden yhteystietoja, jos haluaa äänitteestä korkeatasoisen ja on valmis maksamaan siitä.