Olen 50-luvulla laulanut Espoossa koulun kuoron kanssa Onni Kauppilan säveltämää juhlakantaattia “Valon vartijat”. Jälkeenpäin olen alkanut etsiä tietoja…

Kysytty

Hei, olen 50-luvulla laulanut Espoossa koulun kuoron kanssa Onni Kauppilan säveltämää juhlakantaattia “Valon vartijat”. Jälkeenpäin olen alkanut etsiä tietoja säveltäjä Onni Kauppilasta ja tuosta kantaatista. Huomasin, että mm. Haukiputaan mieskuoro on esittänyt hänen musiikkiaan. Hän on myös mm. tehnyt/koonnut laulukokoelman Tiernapojat vuonna 1955. Onko teillä tietoja Onni Kauppilasta ja hänen sävellystuotannostaan? Onko säveltäjä kenties kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta ? Onko hän vaikuttanut Helsingin seudulla enemmänkin kuin vain johtanut säveltämäänsä kantaattia 50-luvulla Espoolaisessa koulussa ? Koulussa vaikutti musiikinopettajana Inkeri Simola ja opettajina oli muitakin pohjanmaalaistaustaisia opettajia. Voiko kappaleen "Valon vartijat" löytää jostain nuottina tai äänitteenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säveltäjä Onni Kauppilasta ei valitettavasti juuri helposti löydettäviä henkilötietoja ole tarjolla, eikä esimerkiksi Viola-tietokannassa ole edes hänen elinvuosiaan. Hänen syntymäaikansa on 6.10.1905 ja ainakin vielä vuonna 1995 hän vietti 90-vuotispäiviään Helsingissä. Kysyjän etsimää kantaattia Valon vartijat ei ole levytetty eikä julkaistu nuottina. Muutamia hänen sävellyksiään on levytetty. Mieskuorolaulu Pohjolanmaa Jaakko Kalmion tekstiin on julkaistu Haukiputaan kunnan julkaisemalla LP-levyllä "Musiikkitervehdys Haukiputaalta" vuonna 1982, esittäjänä Haukiputaan mieskuoro. Sama esitys on julkaistu vuonna 2006 Lions-Club Haukiputaan julkaisemalla CD-levyllä "Haukiputtaalla soi" ja kuoron omalla LP-levyllä "Soi soi laulu" vuonna 1988. Tuolla LP-levyllä (julkaistu myös c-kasettina) on myös toinen Kauppilan sävellys, Soi laulu Kauppilan omaan tekstiin. LP-levyllä "Sävelten silta" (Finlandia NEALP03, 1967) on Kauppilan sävellys Rytilahden laulu, tulkitsija Allan Minkkinen, kitara. Vielä yksi Kauppilan sävellys löytyy Lappeenrannan nuorisokuoron LP-levyltä Agnus Dei (Lappeenrannan nuorisokuoro, 1973), nimittäin Tallan, lallan laulettiin. Kauppila on tosiaan toimittanut Tiernapojat vuonna 1955 Otavalle, tosin sukunimi on Violassa virheellisesti Kauppala. Muita Kauppilan tuotoksia ei tietokanta tunne.

Valitettavasti taitaa olla niin, että Onni Kauppilasta lisätietoja kaipaava joutuu ryhtymään tutkimushommiin. Suosittelen ottamaan ensimmäiseksi yhteyttä Haukiputaalle, koska Kauppila on sikäläisen mieskuoron nimikkosäveltäjä ja sieltä luulisi lisätietoja parhaiten saatavan.

Heikki Poroila