Kysyisin hevosenkengästä, miten hevosenkenkä on päätynyt siihen, että se tuottaa onnea? Hevosenkenkä -tinoja valataan uutena vuotena, hevosenkenkä voi olla…

Kysytty

Kysyisin hevosenkengästä, miten hevosenkenkä on päätynyt siihen, että se tuottaa onnea? Hevosenkenkä -tinoja valataan uutena vuotena, hevosenkenkä voi olla oven yläpuolella, joissain sakarat ylöspäin, joissain sakarat alaspäin, miten se symbolisoi onnea? Kiitos vastauksesta, jota jään odottamaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hevosenkenkä tuo hyvää onnea ja auttaa myös säilyttämään sitä, mutta vain ovensuuhun avoin pää ylöspäin käännettynä. Alaspäin ripustaminen sitä vastoin tietää onnen katoamista. Rautainen kenkä sisältää myös voimaa, joka voittaa pahan silmän. Bruce-Mitford, Miranda: Viestivät merkit & paljastavat symbolit (1997, s. 79)

On olemassa monia teorioita hevosenkengän symboliikan alkuperästä, miksi se suojelee pahoilta hengiltä ja tuo hyvää onnea.

Puolikuun tai kuunsirpin merkitys suojaavana symbolina, joka näkyy monesti egyptiläisessä ja islamilaisessa taiteessa, on ilmeisesti vaikuttanut siihen, että hevosenkenkää on alettu pitää taikakaluna pahuutta ja epäonnea vastaan. Sakaroiden tulee osoittaa ylöspäin, jotta hevosenkenkä näyttää maljamaiselta. Kerrotaan jopa, että amiraali Nelsonin Victory-laivan mastoon naulattiin hevosenkenkä ennen taisteluun lähtemistä. Tresidder, Jack: 1001 symbolia: kuvitettu opas symbolien maailmaan (2004, s. 22).

Kristillisessä traditiossa paholainen pyysi Dunstan Pyhää kengittämään ainoan kavionsa. Dunstan Pyhä teki työtä käskettyä, mutta aiheutti paholaiselle niin sietämätöntä kipua, että tämä lupasi olla koskaan astumatta paikkaan jossa näki hevosenkengän. Kansantarinoissa noidat lensivät luudilla koska pelkäsivät hevosia. Toisen teorian mukaan Mars-jumalaa symboloivasta raudasta tehty hevosenkenkä ehkäisi Saturnuksen, noitien jumalan voimaa. Koska hevosenkengän muoto muistuttaa kuunsirppiä, on se myös hedelmällisyyssymboli ja lisäksi sarvimuotonsa takia se symboloi elinvoimaa. Gibson, Clare: Signs & symbols: an illustrated guide to their meaning and origins (1996, s.146).

8 ääntä

Kommentit

Hauska juttu. Kiitos hyvästä vastauksesta!
Meillä päin uskotaan, että onnea riittää aina kaikille jakaa, joten sakarat voivat olla alaspäin, onni valukoon kaikille ja kaikkialle :-)
Tämä lienee yhtä maailmoja syleilevä kiistanaihe kuten pihlajanmarjojen määrä tai se, onko tuima suolainen vai suolaton.