Olen 13-vuotias tyttönen, ja olen nyt kiinnostunut mangasarjakuvista. Haluaisin tietää, että millainen on kirjaston tarjonta näiden suhteen? Millaisista…

Kysytty

Olen 13-vuotias tyttönen, ja olen nyt kiinnostunut mangasarjakuvista. Haluaisin tietää, että millainen on kirjaston tarjonta näiden suhteen? Millaisista mangoista olisi hyvä aloittaa?
Etsin erityisesti komedia, romance (ja action ja fluffy) mangoja.
Olisi mukava, jos sarjakuva olisi värillinen ja ehkä suomenkielinen. Englanninkielen taitoni on ihan suht hyvä, joten ei haittaa, jos mukaan tulee hieman erikielistäkin.
Kysyisin siis Teiltä, että mitä mangoja minun kannattaisi ensimmäisenä aloittaa lukemaan.

p.s Olen kuullut mangasta Pitaten. Yritin etsiä tätä HelMetin avulla, mutta en löytänyt. Onko tätä mangaa kirjastossa ollenkaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelin asiaa Manga- ja animeyhdistyksen sihteeriltä Anne Laaksolta.

Hän suositteli sopiviksi aloitussarjoiksi Rumiko Takahashin sarjoja, Ranma 1/2 on suomennettukin. Romantiikasta Oh my Goddess -sarja käännetään pian. Enemmän action-puolelta voisi mainita jo suomennetun Dragon Ballin ja pian suomennettavan hieman koomisen One Piece -sarjan. Fluffysta voisi mainita esimerkkinä Fruit Basket –sarjan, jota ei ole saatavilla suomen kielellä.

Kaikkia yllämainittuja on saatavilla kirjastosta. Kysymääsi Pitaten–sarjaa ei vielä saa kirjastoista.

Japanilaisia sarjakuvia ei julkaista värillisinä.

Lisätietoja voit saada http://www.animeunioni.org

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Nykyään on jo saatavilla suomen kielistä ja värillistäkin mangaa Sangatsu manga kustantamon "cinemangat" Liikkuva linna ja Maameren Tarinat.

Cinemagat ovat animaatioelokuvista ruututkaappauksilla tehtyjä ainoita värillisiä mangoja joita on olemassa.