Nyt aikuisena olen uusioheppahullaantunut. Lapsena ja nuorena luin paljon hevoskirjoja, joten mieleeni tuli, onko olemassa aikuisille suunnattuja hevoskirjoja …

Kysytty

Nyt aikuisena olen uusioheppahullaantunut. Lapsena ja nuorena luin paljon hevoskirjoja, joten mieleeni tuli, onko olemassa aikuisille suunnattuja hevoskirjoja (vaikkapa chick lit -hengessä)?

Helmet-haku asiasanalla "hevonen" ja kokoelmasta "aikuisten kokoelma" ei suoranaisesti tuottanut tulosta - Tosin en voi sanoa olevani hakutoiminnon osaavin käyttäjä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet–haussa hakusanoilla hevoskirjat, kaunokirjallisuus, rajauksena ovat suomen kieli ja aikuisten kokoelma, mutta tulosten joukossa on paljon nuorten kirjoja. Aikuisten kokoelmasta löytyvät Jaakko Yli-Juonikkaan Jääasema KOOMA, Mitä uudet Galgalim-silmäni näkevätkään, Tahdon murskatappio; Salten Felix, Florian, keisarin hevonen; Koskell Nella Kirouksen uhrit ja Kirouksen jälki. Hevoset ovat keskeisesti mukana vanhoissa lännenromaaneissa, esim. James Curwoodin ja Zane Greyn teoksissa. Kollegoilta ja kommentoijilta löytyi lisävinkkejä:

Veera Niemisen Kottikärrykaruselli, Jojo Moyes Kuinka painovoimaa uhmataan ja Tähtien antaja, Rupert Isaacson: Hevospoika, Essi Pajun Koskenniska-sarja, Mari Timonen : Kaviopolkka, Johanna Marttilan Helkala-sarja, Ville Virtasen romaanit Menkää mielenhäiriöön ja Hevosen taju, Sinimaaria Kangas Sielunhevonen.

Ruotsinkielisiä hevoskirjoja haetaan vastaavilla ruotsinkielisillä asiasanoilla: Sara Young : Kvinnorna på Åkerlunda – En hästbok för vuxna (2011). Tätä kirjaa ei ole kirjastoissa Suomessa.

Hevosiin ja ratsastukseen liittyviä mielenkiintoisia kirjoja ovat muun muassa seuraavat, vaikka eivät ihan etsimäsi kaltaisia hevoskirjoja olekaan: Ratsastusretket : laukkaa aavikolla ja Mongolian arolla / toimittanut Maria Saari(Gummerus, 2011). Kirja sisältää eri henkilöiden kertomuksia ratsastusretkistä ulkomailla. Roberts, Monty : Mies joka puhuu hevosten kanssa (WSOY, 1999).Tunnetun hevoskouluttajan muistelmakirja elämästään hevosten parissa.

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mieleeni tuli nämä kaksi ainakin:

Kuinka painovoimaa uhmataan - Jojo Moyes

Sielunhevonen - Sinimaaria kangas

:)

Löytyy toinenkin Jojo Moyesin kirja: Tähtien antaja.

Kysymykseen täsmävastaus on tänä vuonna ilmestynyt Kottikärrykaruselli, Veera Niemisen uusi kirja, kevyttä hevostelua aikuisille.