Otsikko
Nuoret saivat luvan lainata aikuisten kirjoja Helsingin kirjastosita 1950-luvun lopulla. Mikä on tarkka vuosi?

Kysytty

Nuoret saivat luvan lainata aikuisten kirjoja Helsingin kirjastosita 1950-luvun lopulla. Mikä on tarkka vuosi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Järjestelmä oli alun alkaen seuraava: lapsella oli yksi kortti kauno- toinen tietokirjallisuutta varten. Molemmilla korteilla sai lainata yhden kirjan lasten osastolta. Tiukka systeemi alkoi murtua vähitellen siten, että lastenosaston kirjastonhoitajat oman arviointinsa mukaan antoivait joillekin lapsille oikeuden lainata myös aikuisten osastolta. Soveliaat ilmoitettiin aikuisten puolen henkilökunnalle. Tämä vähittäinen murtuminen tapahtui 50-luvun alkuvuosina. Tarkkaa vuotta ei ole tiedossa ja syynä lienee se ettei asia missään vaiheessa mennyt kirjastolautakuntaan asti.

Tiedon hankinnassa lähteenä: Helsingin kaupunginkirjaston lasten ja aikuistenosaston työntekijöitä 40-, 50- ja 60-luvulta.