Näsilinna, Näsi(n)kallio, Näsinneula, Näsijärvi... Onko tietoa Näsi-alkuisten nimien ja näsi-sanan iästä, merkityksestä ja alkuperästä?

Kysytty

Näsilinna, Näsi(n)kallio, Näsinneula, Näsijärvi...
Onko tietoa Näsi-alkuisten nimien ja näsi-sanan iästä, merkityksestä ja alkuperästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näsi-nimistä ehdottomasti vanhin on Näsijärvi, joka esiintyy kartassa ensimmäisen kerran jo 1600-luvun puolivälin paikkeilla (Näsi Jerfvi Lacus). Nimen etymologia on tuntematon. Alkuosa Näsi on yhdistetty toisaalta kasvinnimeen näsiä, toisaalta ruotsin kannasta merkitsevään sanaan "näs". Näsiä-teoriaa tosin horjuttaa hieman se, että näsiä-sanan ensimmäiset kirjalliset esiintymät ovat vasta 1700-luvun jälkimmäiseltä puoliskolta.

Useimmat muut Näsi-nimet ovat paljon myöhempää perua. Näsilinnan rakennuttaneen Peter von Nottbeckin palatsilleen antama nimi oli Milavida, ja sen valmistumisen aikoihin 1900-luvun alussa Näsi(n)kallio tunnettiin vielä Mustanlahdenkalliona (tai Mustanlahden kallioina). Näsilinna-nimi tuli käyttöön, kun rakennus avattiin Hämeen Museona vuonna 1908 (Tampereen kaupunki osti Nottbeckin palatsin vuonna 1905).

Lähteet:
Maija Louhivaara, Tampereen kadunnimet
Jari Niemelä, Tamperelaisen tiedon portaat : Tampereen asiat aasta yyhyn
Raimo Jussila, Vanhat sanat : vanhan kirjasuomen ensiesiintymiä