Teillä on Helmet- kokoelmassa Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen vuoden 1908 painos.Onko se ensimmäinen kirjana ilmestynyt? Painosmäärä?

Kysytty

Näin että teillä on Helmet-kokoelmassa Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen vuoden 1908 painos.
Tämä on ilmeisesti se ensimmäinen kirjana ilmestynyt ja fraktuuralla kirjoitettu painos?
Kustantaja Yrjö Weilin ja painettu
Osakeyhtiö Weilin Göös Aktiebolag.
Onko tietoa painosmäärästä ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aleksis Kiven Seitsemän veljestä julkaistiin ensimmäisen kerran neljänä vihkona vuonna 1870 ja nämä vihkot sitten yhtenä painoksena Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaisemana 1873.

Vuoden 1908 Yrjö Weilinin julkaisema Seitsemän veljestä on myös julkaistu kahtenatoista vihkona, se ei siis ole sidottu kirja. Vihkot on painettu faktuuralla ja niissä on ensimmäisen kerran Akseli Gallen-Kallelan tekemä kuvitus.

Vihkot on myös digitoitu, niihin voi tutustua Doriassa, joka on Kansalliskirjaston ylläpitämä julkaisuarkisto: http://www.doria.fi/handle/10024/43335 .

Painosmäärästä en löytänyt tietoa käytettävissäni olevista lähteistä.