Mitä tarkoittaa kun aleksis kiven seitsemän veljestä kirjassani lukee tätä kirjaa on numeroitu 2000 kappaletta. Tämän kirjan numero on 1014? Painovuosi on 1990…

Kysytty

Hei
Mitä tarkoittaa kun aleksis kiven seitsemän veljestä kirjassani lukee tätä kirjaa on numeroitu 2000 kappaletta. Tämän kirjan numero on 1014?
Painovuosi on 1990.
Onko kyseessä jokin juhlavuosipainos?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en näillä tiedoilla löytänyt tyhjentävää vastausta kysymykseesi. Usein numeroiduissa painoksissa on jotain erikoista, kyseessä voisi olla juhlapainos tai esim. hyvin pieni painos, josta olisi mahdollista tulla keräilyharvinaisuus.

Mainitsemaltasi vuodelta 1990 löysin kolme mainintaa Seitsemästä veljeksestä, romaanin ovat kustantaneet silloin ainakin Karisto, Gummerus ja Weilin+Göös. Kustantajalla olisi varmasti tietoa numeroinnista, tosin Weilin+Göösiä ei enää sellaisenaan ole olemassa, mutta sen viimeksi omistaneelta WSOY:ltä voisi ehkä tiedustella asiasta.

Ainoa painos josta löysin tietoa numeroinnista 2000 kappaleeseen, oli suurikokoinen nahkakantinen juhlalaitos vuodelta 1984. Siitä pyydettiin Antikkanetissä 130 €, kts: https://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1603659

Nurmijärven kirjaston Aleksis Kivi-kokoelmaan on kerätty Kiven tuotanto ensipainoksista alkaen ja kaikki teoksista vuosien varrella ilmestyneet erilaiset laitokset. Kokoelman luetteloa pääsee selailemaan osoitteessa http://www.aleksiskivi-kansalliskirjailija.fi/teokset-ja-kieli/nurmijar…

Valitettavasti sieltäkään ei löydy mainintaa muista numeroiduista painoksista, ainoastaan tuon saman vuoden 1984 painoksen kohdalla on maininta numeroinnista.