Otsikko
Näiden nimien alkuperät ja merkitykset kiinnostavat: Jaron, Jason, Jasper, Jesper, Jimmy, Jimmie, Jim, Jantte, Jelmeri, Janrik, Jontte, Jamie, Jamien. Ja eihän…

Kysytty

Näiden nimien alkuperät ja merkitykset kiinnostavat: Jaron, Jason, Jasper, Jesper, Jimmy, Jimmie, Jim, Jantte, Jelmeri, Janrik, Jontte, Jamie, Jamien.

Ja eihän mikään nimistä tarkoita ulkomaalla mitään inhottavaa?

Mistä löytäisin lisää vähän erilaisempia J-kirjaimella alkavia pojan nimiä, jotka kuitenkin sopisivat suomalaiseen suuhun?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikille näistä nimistä ei välttämättä löydy varsinaista alkuperää tai "merkitystä": osa vaikuttaa selvästi ns. analogisilta uudismuodosteilta eli nimiltä, jotka on muodostettu muiden nimien mallin mukaan - esimerkiksi Jelmerin esikuvana lienevät Jalmari ja Elmeri, Janrik taas voisi olla vastaavasti johdettu Janista ja Henrikistä.

Jaron lienee johdettu nimestä Jaro. Senkään syntyhistoriasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta Jaroa voitaneen pitää esimerkiksi lyhennöksenä Jaromirista ja muista slaavilaisista jaro-alkuisista nimistä, joissa 'jaro' tarkoittaa 'kevättä'. Väestörekisterikeskuksen nimirekisteristä löytyy alle 50 Jaroa, joista suurin osa on poikia. Nimi on ollut käytössä 1960-luvulta lähtien.

Jason on englantilainen muunnos kreikkalaisesta nimestä Iason, jonka merkitys on 'parantaja'. Iason kuuluu Kreikan mytologian sankareihin. Lisäksi nimi voidaan tulkita raamatulliseksi, sillä se on myös Joosuan ja Jeesuksen kreikkalainen vastine. Väestörekisterikeskuksen etunimirekisteristä löytyy yli 450 Jasonia, poikia 451. Varhaisimmat nimen esiintymät ovat jaksolta 1940-59.

Jasper ja Jesper ovat molemmat rinnakkaismuotoja nimelle Kasper, joka merkitsee 'kalleuksien vartijaa'. Lähtökohtana on persian sana 'cansbar'. Nämä nimet ovat olleet käytössä Suomessa jo lähes sadan vuoden ajan ja kumpaisenkin nimen saaneita on vuosien mittaan ollut yli 2000, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta poikia kaikki.

Jim, Jimmie ja Jimmy ovat kaikki James-nimen hellittelymuotoja. James taas on englantilainen muunnos nimistä Jacob ja Jakob. Näiden nimien alkuperä on epävarma, mutta niiden kantamuoto on todennäköisesti heprealainen Jaakob ('Jumala suojelkoon'). Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta löytyy yli tuhat Jimmyä, noin 800 Jimiä ja viitisenkymmentä Jimmietä. Selvästi suosituin Jim-nimen muunnoksista on Jimi, jonka on nimekseen saanut yli 3000 poikaa.

Jantte on luultavasti johdettu nimestä Jan, samoin kuin Jontte nimestä Jon, jotka molemmat ovat Johanneksen muunnelmia. Johanneksen kantamuoto on heprean Jochanan, joka tarkoittaa 'Jumala on armollinen'. Jantteja väestörekisteristä löytyy alle kymmenen (kaikki vuosina 1980-99 syntyneitä), Jontteja alle kymmenen kultakin jaksolta 1980-99, 2000-09 ja 2010-12.

Jamie ja Jamien voivat olla Jimin, Jimmien ja Jimmyn lailla Jamesin hellittelymuotoja tai muunnelmia nimestä Jami, jota voidaan pitää lyhentymänä useista eri nimistä, kuten Benjamista, Viljamista ja Jalmarista. Väestörekisterikeskuksen nimitiedoista löytyy toistasataa Jamieta, mutta vain "alle kymmenen" Jamienia. Vertailun vuoksi sanottakoon, että nimen Jami on saanut lähes 3000 lasta.

Otaksuisin, etteivät kysymyksessä luetellut nimet ainakaan länsimaissa tarkoita mitään inhottavaa.

Harvinaisia J-alkuisia pojannimiä löytyy esimerkiksi seuraavista Juri Nummelinin ja Elina Teerijoen kirjoista:
Aarnu, Evena, Vinjami : 1700 ehdotusta etunimeksi
Eemu, Ukri, Amelie : 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä
Osma, Ranja, Vilmiina : 800 harvinaista etunimeä

Yliopiston nimipäiväalmanakkaan 2013 sisältyvässä artikkelissa Nimenannon yksilöllistyminen ja nimipäiväperinne (s. 58-65) luetellaan koko joukko uudismuodosteita ja uniikkinimiä, joista voi niin ikään saada hyviä vinkkejä.
http://almanakka.helsinki.fi/nimipaivat/NimAll2013.pdf

Lähde:
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön