Näenkö jostain sivuiltanne mitä (paperi)lehtiä on eri kirjastoissa luettavissa? Olisi myös hienoa jos joku päivä tulisi vielä mahdollisuus lukea kirjastokortin…

Kysytty

Hei,

Näenkö jostain sivuiltanne mitä (paperi)lehtiä on eri kirjastoissa luettavissa? Olisi myös hienoa jos joku päivä tulisi vielä mahdollisuus lukea kirjastokortin avulla etänä Talentumin lehtiä kuten Fakta, Mikrobitti, Arvopaperi jne.

T: JV

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska osoitit kysymyksesi Helsinkiin, vastaan siihen Helmet-kirjastojen osalta. Osapuilleen samat ohjeet sovellettuina kyllä pätevät varmaankin myös muiden Suomen kirjastojen aineistohakuihin, vaikka hakujärjestelmissä onkin hieman eroja.

Painettuja luetteloita kirjastojen lehtikokoelmista ei yleensä enää tuoteta, vaan kirjastojen lehtikokoelmat ovat haettavissa kirjastojen aineistohauista.

Mene sivulle http://haku.helmet.fi/iii/encore/?lang=fin . Valitse sieltä linkki "Tarkennettu haku". Merkitse hakukentään hakusanaksi * (siis yksi asteriski). Valise Aineisto-pudotusvalikosta Lehti. Valitse Sijainti-pudotusvalikosta se kirjasto, jonka lehtikokoelmaa haluat tutkia. (Voit kyllä jättää kirjaston valitsemattakin, mutta silloin hakutulos kattaa kaikkien Helmet-kirjastojen lehtikokoelmat ja on niin laaja, että sitä on hankala käsitellä). Napsauta lopuksi painiketta "Hae". Esimerkiksi Pasilan kirjastosta löytyy tällä haulla 726 lehtinimekettä. Napsauttamalla kutakin nimekettä näet kyseisen lehden saatavuuden. Kohdasta "Sijainnit" näet, mihin Helmet-kirjastoihin kyseinen lehti tulee, mikä on sen uusin saapunut numero ja kuinka kauan lehteä kirjastossa säilytetään. Kohdasta "Kappaleet" näet, onko lehdestä myös lainattavia numeroita.

Toivomuksesi etänä luettavista Talentumin lehdistä voisit lähettää Helmet-palautelomakkeella http://www.helmet.fi/fi-FI/Helmetpalaute(92767) . Silloin se tavoittaisi myös e-aineistohankinnoista vastaavan henkilökunnan.