Miksi puuvillaan sotketaan usein elastaania?

Kysytty

Mummi sanoo ettei haluu pukeutuu muoviin ja et miks nykyään puuvillaan sotketaan 5 prossaa elastaania usein?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Irma Boncamperin teos Tekstiilioppi (Hämeen ammattikorkeakoulu, 211) kertoo, että elastaanin tärkein ominaisuus on joustavuus. Tuotteeseen ei tosiaan tarvitse lisätä kuin muutama prosentti elastaania, niin siitä saadaan joustava. Boncamperin mukaan sitä käytetään erityisesti uimapuvuissa, urheiluasuissa, sukissa, resoreissa ja kudotuissa kankaissa, joihin halutaan lisää joustavuutta. Joustavuus tekee vaatteet mukavammiksi ihmisille.

Toinen toinen selvä syy on Iltalehden sivuilta osoitteesta https://www.iltalehti.fi/muoti/a/201802282200778310 löytyvän Milja Haaksoluodon jutun mukaan on se, että elastaanin käyttö on edullista: joustava tuote vaatii vähemmän materiaalia, ja joustava tuote sopii useammalle koolle, jolloin ei tarvitse valmistaa niin monia kokoja.

Haaksoluodon jutussa tuodaan esiin myös elastaanin ongelmia.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hyvä kysyjä, komppaan todella mummiasi. En voi sietää elastaania, ja kuitenkin on varsin vaikeaa löytää puuvillavaatteita ilman sitä.
Lisäksi monissa tuoteselosteissa selvästi valehdellaan.
Ilmoitetaan, että rätti on 100% puuvillaa, ja kuitenkin tekstiilistä selvästi huomaa, että niin ei ole. Elastaani on mm. kylmä viileällä säällä ja hiostaa tolkuttomasti kuumalla säällä - vaikka sitä olisi vaatteessa vain 5% .
Yksi syy siihen, että sitä on paljon, on varmaan puuvillan hinta. Elastaani ja muut vastaavat tekevät rätistä halvan - ei vain hinnaltaan, vaan myös laadultaan...