Minkälaista työpukua naispuoliset kirjastonhoitajat käyttivät 1900-luvun alussa?

Kysytty

Minkälaista työpukua naispuoliset kirjastonhoitajat käyttivät 1900-luvun alussa? Kuuluiko siihen valkoinen pusero ja pitkä musta tai harmaa hame?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakaan Turun kaupunginkirjastossa ei ole tullut sellaista tietoa vastaan, että olisi ollut määrätty työpuku, vaan ilmeisesti on ”osattu” pukeutua oikein.

Tässä blogissa on kuva, jossa näkyy ikoninen kirjastonhoitajan asu: https://agricolaverkko.fi/review/kansallista-ja-kansainvalista-kirjastohistoriaa-turusta/

Tässä kuvassa oleva puku näyttää juuri valkoiselta puserolta ja harmaalta hameelta. Kuva on otettu ennen vuotta 1914, koska silloin Turun kaupunginkirjastossa siirryttiin avohyllyihin. Sitä ennen oltiin kuin Alkossa aiemmin eli aineisto visusti henkilökunnan takana.

Alla olevasta linkitä löytyy ainakin jotain kuvia Turun kaupunginkirjastosta 1920- ja 1930-luvuilta, tosin kovin selvästi eivät työntekijöiden vaatteet näy. Tummaa näyttää kuitenkin olevan päällä.

https://digi.kirjastot.fi/collections/show/221