Otsikko
Muistin osittain nuorena kuulemani runon, kun katsoin TEEMA-TV:n ohjelmaa Kreikan saaristosta Odysseuksen jäljissä, ja nimenomaan äskettäin sen ohjelman…

Kysytty

Muistin osittain nuorena kuulemani runon, kun katsoin TEEMA-TV:n ohjelmaa Kreikan saaristosta Odysseuksen jäljissä, ja nimenomaan äskettäin sen ohjelman viimeistä osaa.
Kenen kirjoittamat mahtavat olla säkeet, jotka suurin piirtein menivät seuraavasti:
"Nausikaa, helo-olka, pallosi kultainen, nurmelle nukkaiselle vierii, kierii kimmoten. Riennä, nouda pallosi, nurmelle hukkaamas, aavista viidassa lymyy, nukkuva kuningas...."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on P. Mustapään runo Odysseia kokoelmasta Jäähyväiset Arkadialle (1945). Lähettämäsi rivit ovat runon alusta.

Runo sisältyy myös esimerkiksi teokseen Runon vuosikymmenet (toim. Anna-Maria Tallgren Kaila ja Aaro Hellaakoski, 1980)