Otsikko
Muistelen, että joko Kaari Utrio tai Ursula Pohjolan-Pirhonen tai joku vastaava olisi kirjoittanut Kaarina Maununtyttären ajasta Liuksialan kartanossa…

Kysytty

Muistelen, että joko Kaari Utrio tai Ursula Pohjolan-Pirhonen tai joku vastaava olisi kirjoittanut Kaarina Maununtyttären ajasta Liuksialan kartanossa. Löydättekö sellaista kirjaa? Myös muut historialliset romaanit, jotka käsittelisivät Eerik IVX ja Kaarina Maununtytärtä kiinostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaarina Maununtytärtä voi yrittää lähestyä häneen liittyneiden henkilöiden kautta. Ursula Pohjola-Pirhosen "Kuninkaan amiraali" kertoo Eerik XIV:stä. Pohjolan-Pirhosen romaani "Kuninkaan tytär" kertoo Kaarinan ja Eerikin tyttärestä Sigrid Vaasasta.
Pirjo Tuomisen "Kaarina Hannuntytär" sivuaa myös Kaarina Maununtytärtä Liuksialassa. Aili Somersalo on julkaissut romaanin Kaarina Hannuntyttärestä jo vuonna 1937.
Raine Raition, Kangasala-seuran julkaisema teos "Totta ja tarua Kangasalan Kaarinasta" on luokiteltu tietokirjaksi, mutta varmaan tutustumisen arvoinen.

2 ääntä

Kommentit

Lisäisin tähän, että C.J. Gardbergin "Turun linnan kolme Katarinaa" on mainio tietoteos Kaarina Maununtyttärestä, Kaarina Hannuntyttärestä ja Katarina Jagellonicasta.
Lisäksi Carita Forsgren on julkaissut Kaarina Maununtyttärestä romaanin "Kolmen kuun kuningatar".

Totta ja tarua KANGASALAN KOLME KATARIIINAA Kirjoittanut Raine Raitio Kangasala-Seura ry.2004

Olen lukenut tuon teoksen,se on mielenkiintoinen ja vie mukanaan
Siinä kerrotaan esim.Turunlinan lämmitysmuodosta !
Liuksialan kartanon mailta löydetystä hajurasiasta
Suosittelen lämpimästi