Otsikko
10-vuotiaalle luettavaa maailmansotien ajasta

Kysytty

Hei
10-vuotias tyttöni on kiinnostunut maailmansodista ja muutenkin siitä ajanjaksosta. Englanniksi on lukenut useamman kirjan, mutta suomeksi olen löytänyt vain Renesto Amgelico Aragonialaisen Raili Mannisen kirjan. Siitä piti kovasti, vaikka loppu olikin surullinen. Olisiko mitään muita kirjoja mitä voisi ehdottaa luettavaksi?

Vastaus

Vastattu

Tässä joitakin kirjavinkkejä.

Brunow-Ruola, Marjo: Terveisin Neiti ja Clara

Kertomus tyttöjen ystävyydestä 1940-luvulla.

Larmola, Maija: Kesätukka ja muita juttuja Kukkulan korttelista, Monosukka ja muita juttuja Kukkulan korttelista, Jenkkikassi ja muita juttuja Kukkulan korttelista

Arkielämää ja lapsuutta 1920-50-luvuilla.

Levine, Karen: Hanan matkalaukku

Tosipohjainen, lapsille suunnattu tarina lasten kohtaloista holokaustin aikaan.

Moilanen, Paula: Keinuhevonen

1920-luvulla valmistetun keinuhevosen tarina vie vuoden 1945 kautta nykypäivään asti.

Morpurgo, Michael: Sotahevonen (alk. War horse)

Hevosen silmin kerrottu tarina ensimmäisestä maailmasodasta, rohkeudesta ja ystävyydestä.

Raustela, Lasse: Taivaansavut-sarja

Topelius-palkittu, 1980-luvulla ilmestynyt sarja, joka seuraa turkulaista Talvelan veljessarjaa talvisodan aatosta jatkosodan päättymiseen.